Alla begriper att det finns en förklaring, bara inte den ni anger.
För det är alltså inte en förklaring.
Nu på vintern dyker den där texten upp all oftare. Och är det inte ”sen vändning” är det något annat. Signalfel. Växelfel. Tekniskt fel.
Jag vet att det är något av en favoritsport hos oss pendlare att klaga och att jag inte är ensam om detta.
Men för ett år sedan var läget detsamma. Då uppgav Mälartågs vd Johan Sundh att alla problem berodde på att det saknades personal. För att minska antalet inställda eller försenade tåg plockades ett antal avgångar bort.
Då nådde MTR, som kör tågen, bara upp till 78 procent av det antal avgångar man tagit på sig i avtalet.
Först för några veckor sedan återinfördes de bortplockade avgångarna i tågtidtabellen.
Nu når man upp till 91 procent.
Efter två år med MTR når de alltså fortfarande inte upp till det de tagit på sig i avtalet.
För ett år sedan fick Johan Sundh frågan om företaget lovat för mycket för att vinna upphandlingen.
Han svarade nej. Förklaringen var istället att det alltid blir problem i början för nya operatörer, och de hade inte räknat med att det skulle vara så svårt att få tag i personal.
Om ni läser det sista en gång till och tolkar det… kan man förstå det på något annat sätt än att MTR lovat för mycket i avtalet?
Jag kan i alla fall inte förstå det på något annat sätt.
Men egentligen ska jag inte klaga. Jag har ett flexibelt arbete. När tåget är försenat (alltså i stort sett varje dag nu, det tåg jag just kommit hem med var 40 minuter sent) slår jag bara upp min dator och börjar jobba.
Tills jag inser att det sedan ett par år i princip inte går att koppla upp sig mot nätet från tåget. Det wifi som finns på tåget är helt obrukbart under större delen av sträckan. Det känns som att vara tillbaka i 1990-talet, när det tog upp till en minut att ladda upp en sida.
Och mobilen saknar täckning. Det fungerar under några minuter på väg ut från Stockholm och fläckvis under resan mot Eskilstuna.
Ska man jobba måste man helt enkelt planera för att göra något som inte kräver uppkoppling.
I mitt fall är det knappt något.
Så, vad göra? Jag kommer fortsätta pendla. Att ta bilen är ett ännu sämre, och dyrare, alternativ.
Men skulle vi möjligen kunna försöka att lösa problemen med tågen snart?