Tv-kanalers sociala medier gör mig otroligt deprimerad

Markus Aamisepp om linjär-tv och hur avdankade tv-kanaler skapar deppigt engagemang på sociala medier.

Linjär-tv skapar tydligen fortfarande engagemang på sociala medier. Men på ett deppigt sätt, menar Markus Aamisepp.

Linjär-tv skapar tydligen fortfarande engagemang på sociala medier. Men på ett deppigt sätt, menar Markus Aamisepp.

Foto: Markus Aamisepp

Krönika2020-09-16 18:47
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommer du ihåg tiden när alla inte hade gröngölingsböcker i form av smartphones i fickorna, Pink fyllde Globen och man såg fram emot att äta pizza när "Hajen" drog igång klockan 21 på Sexan? Nej, det gör inte jag heller. Techutvecklingen har skett snabbt, hårt och skoningslöst. 

Visst finns flera saker att anmärka på som förändrats drastiskt under det senaste decenniet. Men något som blev extra tydligt för mig häromdagen var när jag scrollade igenom Facebookflödet och plötsligt såg ett inlägg från TV6. 

"Missa inte 'Good Luck Chuck' ikväll 21.00 på Sexan" löd det. Åtföljt av en dassigt beskuren och infogad bild på Jessica Alba och Dane Cook. 

Det kändes som att jag hade blivit flashad av året 2007. Det var nostalgiskt samtidigt som jag fylldes av obehag. "Good Luck Chuck" var ju en av filmerna som gick på repeat på sexan när jag gick i grundskolan och konsumerade amerikanska tvåplusfilmer i kör med inmundigande av ostmackor och Oboy. 

Men mest drabbad blev jag nog av att jag faktiskt följde TV6 på Facebook. En sida som jag antagligen gillamarkerat i Facebooks begynnelse och som sedan fallit i glömska bland mina föräldrars kompisars bildinlägg på hängande Clas Ohlson-eldstäder. 

Men algoritmen hade i dag bestämt sig för att jag skulle se det här. Och inte hade jag då något annat alternativ än att klicka mig in och se varför detta möra fornminne fortsatte att uppdatera sin (vad jag trodde var) obefintliga följarskara med gamla filmnyheter.

"Missa inte 'Den där Mary' ikväll", "Missa inte 'De hänsynslösa' ikväll". Uteslutande inlägg om gamla "godingar" med exakt samma delningstext om att man inte bör missa dem kväll efter kväll. 

"Men ingen kollar väl fortfarande på sexan?", hann jag tänka innan jag lade märke till kommentarsfälten. Och det var i den stunden det uppdagades för mig att avdankade tv-kanaler faktiskt fortfarande skapar engagemang på sociala medier. På inlägget om Cameron Diaz-rullen "Den där Mary" hade en Per-Ola undrat varför de valt att visa filmen just ikväll. Varav Marie på Sexan svarat att den "leder många till skratt och avslappning inför helgen". 

På andra inlägg om filmer som efter ett drygt decennium fortsätter dugga tätt på tablån klagar folk och ber Sexan visa något nytt någon gång. Det kan till och med bli diskussioner i kommentarsfälten om filmerna är bra eller inte. Ibland blir det elak stämning. "VAD I HELA JÄVLA HELVETE", skriver en användare när Sexan återigen går ut med att "Ghostbusters" ska visas en fredagkväll.

Alla har väl vid det här laget förstått att webb-tv roffat åt sig taktpinnen och lämnat de linjära kanalerna för att dö. Den egenuppskattade konsumtionen av rörlig bild online hade fördubblats på fyra år 2018 och det linjära tv-tittandet bara minskar och minskar, enligt Dagens Media

Men Sexan fortsätter att uppdatera såväl Facebook som Instagramflödet. Och det gör mig otroligt deprimerad. Jag vet inte riktigt varför. Kanske för att de inte lyckas ta sig ur denna evighetsloop där de visar exakt samma program som de gjorde för sisådär ett decennium sedan? Eller så är det för att kanalens ägare Nordic Entertainment Group fryst ut dem från myset och istället satsar på sin onlineplattform Viaplay? 

Sexan är som en dinosaurie som på något sätt överlevt meteoritnedslaget. Fansen vill höra den vråla som den gjorde förr. Men lungorna är fyllda med sot. Jag tycker synd om den.