Vart tog efternamnen vägen -eller ringde jag en avatar?

ABBA är på gång med ett avatar-projekt. Rose-Marie på Vattenfall tycks redan ha börjat.

ABBA är på gång med ett avatar-projekt. Rose-Marie på Vattenfall tycks redan ha börjat.

Foto: TT

Krönika2021-03-06 07:03
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kära Rose-Marie,

Vem är du egentligen? Vad vill du? Men framförallt: Finns du alls?

Hittills har du varit lika undflyende och svårfångad som partiklarna i ditt elnät. För oss som hade svårt att hänga med på fysiklektionerna har elektricitet visserligen alltid omgärdats av ett mystiskt skimmer - men Rose-Marie har tagit det fördolda till ytterligare en nivå.

För har ni tänkt på att både myndigheter och företag som tvingas ha kontakt med oss kunder och brukare numera aldrig har några efternamn? Det är Malin på Telia, Lise-Lotte på Skatteverket och Sebbe på försäkringsbolaget. Trevliga prickar, absolut, men ack så gäckande i sin efternamnslösa anonymitet. På det att man inte ska kunna ringa tillbaka med följdfrågor, antar jag. 

Min senaste kontakt med ett av dessa undanglidande väsen började med att strömmen gick. Ljuset slocknade, bredbandet gick ned och datorn dog.

Jag kollade jordfelsbrytaren och elskåpet. Hos oss svartnar det ibland på grund av möss som tar sig av daga medelst elektrifiering. Men det var tomt i skåpet. Ingen på death row idag. Grannen hade lika strömlöst. 

Vårt område fanns inte med på Vattenfalls nätkarta över pågående avbrott så jag ringde med uppbådande av min sista mobilladdning till felanmälan. Där svarade en mycket skeptiskt man. Låt oss kalla honom Liam.

– Har du kollat jordfelsbrytaren, om grannarna har ström och om displayen på elmätaren lyser? Är säkringarna bytta?

– Japp. Allt är gjort.

Han tog checklistan en gång till, som om han trodde att min avsaknad av basröst betydde att jag knappt visste vad en lysknapp är.

– Du vet väl att du får betala utryckningen själv om det är ditt eget fel att du inte har någon ström, klargjorde Liam innan han äntligen tog upp en avbrottsanmälan och antecknade namn, födelsenummer, telefon och mejladress. Våra personuppgifter är förnamnen VÄLDIGT noga med.

Efter någon timme var strömmen tillbaka. En timme är inget att bråka om när man bor i skogen. I mars förra året var det strömlöst i två dygn, så vana finnes. När mobiltelefonen fått ny laddning plingade det till i mejlen.

Där låg ett meddelande från Rose-Marie.

"Hej, försöker nå dig på telefon men det tutar upptaget och bryts. Var vänlig ring oss på 020-825858. Vänliga hälsningar, 
Rose-Marie Vattenfall Eldistribution AB".

Men kära Rose-Marie, du som jobbar med ström borde väl veta att mobiltelefoner laddas med el?

Ringde ändå lydigt Rose-Maries nummer som med sina femmor och åttor på slutet såg nästan ut som ett direktnummer. Men jag hamnade i Vattenfalls jätteväxel. Där hade ingen jävel hört talas om någon Rose-Marie. 

Vem kan förebrå dem? Vattenfall är stort och sträcker sig över hela långa landet. Rose-Marie utan efternamn kan häcka var som helst från Treriksröset till Smygehuk.

Ringde nyligen supporten när min hemmaskrivare inte funkade. Supporten Stefan lät allt olyckligare ju fler frågor jag ställde. Efter ett tag fattade jag att han inte hade mer koll på skrivaren än jag själv utan satt och försökte ge instruktioner utifrån en videomanual han hade framför sig. 

Men han var iallafall av kött och blod. När det gäller Rose-Marie lutar jag alltmer åt att hon är en avatar.  En sån där animerad figur som hoppar fram och chattar och ger förprogrammerade svar. På Skatteverket finns digitala medarbetaren Skatti. Frågar man :"När är det vår?"  blir hen helt förvirrad och svarar: "Jag förstår inte. Kan du skriva frågan på ett annat sätt?"

Skickade iallafall ett vänligt svarsmejl till Rose-Marie. Hon har fortfarande inte hört av sig.