Hon var länge något av en litteraturhistorisk doldis, Alfhild Agrell. Jämfört med sina samtida kollegor – giganter som Selma Lagerlöf och August Strindberg – har hon ofta hamnat i marginalerna. Detta trots att hon i perioder varit synnerligen framgångsrik i sitt författarskap.
Ta det svenska 1880-talet till exempel – under decenniet fick Strindberg upp en av sina pjäser på Dramatens scen, medan Agrell fick åtta pjäser antagna under samma tidsperiod. Pjäserna präglades inte sällan av frågor om kvinnans kamp i ett ojämställt samhälle, om självförverkligande och frigörelse från mannen.
En av hennes 80-talspjäser, som visserligen inte sattes upp på Dramaten (utan på Södra teatern), var "Småstadslif" – en dramatisk komedi där ett "teaterspektakel" och en kärlekshistoria står i centrum. Den spelas just nu av Teater Nolby från Karlskoga, som under tisdagen gör ett gästspel på Nyköpings Teater.
– Vi vill gärna att publiken ska få med sig insikten om att kvinnors kamp för rättvisa har pågått i många år och att den fortfarande pågår. Kämpar som Alfhild Agrell får inte glömmas bort, säger Olle Söderberg från Teater Nolby.
Ett tag var det nära att det blev så. Mot slutet av sin karriär, och efter sin död, blev Agrell nästan bortglömd.
– På 1930-talet togs hennes namn bort från svensk litteraturhistoria. Först på senare år har Agrell fått upprättelse, säger Olle Söderberg.