Premissen i "Wasteland 3" Àr inte ny, civilisationens förfall efter kÀrnvapenkrig och den efterföljande kampen mellan olika blodtörstiga grupperingar för mÀnsklig överlevnad pÄ ett bÄde fysiskt och kulturellt plan har skildrats i otaliga former. Men enligt Brian Fargo har det skett ett paradigmskifte de senaste Ären:
ââDen verkliga vĂ€rlden har definitivt hunnit ikapp. Med totalitĂ€ra stater, flyktingkriser och ledare som ja, för tankarna till annat.
Fargo Àr dock tydlig med att Inxile Entertainments snödrÀnkta rollspelsÀventyr, komplett med robotmonster och mer eller mindre mÀnskliga fiender, Àr stöpt helt och hÄllet ur fantasin.
ââVi vill inte fĂ„ det att framstĂ„ som om vi försöker skrapa ihop billiga poĂ€ng pĂ„ att kommentera samtiden. Vi försöker inte vara politiska. Folk fĂ„r tillrĂ€ckligt med den typen av verklighet genom att slĂ„ pĂ„ tv:n.
Vuxna problem
"Wasteland" tillhör kategorin spel som bröt ny mark i slutet av 1980-talet men som först i efterhand fick sitt stora genomslag. Uppföljaren "Fallout" blev den kommersiella succé som originalet aldrig uppnÄdde. Spelserien med taktiska anslag, retrofuturistisk estetik och skruvad humor har blivit en kassako för utgivaren Bethesda.
Originalet dÀremot fick nytt liv först efter en lÄng tids rÀttighetsdiskussioner och lyckad grÀsrotsfinansiering.
ââDet var en 20-Ă„rig kamp för att fĂ„ rĂ€ttigheterna, och genom att crowdfunda slipper vi en hel del av flaskhalsarna som kan uppstĂ„, Ă€ven om fansen sĂ„klart Ă€r vĂ€ldigt tydliga med vad de vill ha, sĂ€ger Brian Fargo.
Vad fansen vill ha verkar vara mer av samma. BÄde "Wasteland 2" och "Wasteland 3" har utvecklats med finansiellt bidrag frÄn fansen. Trean fortsÀtter i sina föregÄngares anda att lÄta spelaren styra en grupp överlevande som mÄste navigera ett intrikat nÀt av faror och grupperingar i den raserade vÀrlden, den hÀr gÄngen snötÀckta Colorado.
ââDet Ă€r ett vuxet spel. Vi försöker inte skönmĂ„la saker, eller undvika dem, det kommer att vara sex och droger och vĂ„ld. DĂ€remot vill vi inte göra nĂ„got som Ă€r onödigt grovt och stötande.
VÀnner och ovÀnner
Förutom existerande stridande grupperingar kan spelaren Àven hamna i konflikt med en annan spelare. "Wasteland 3" tillÄter nÀmligen, för första gÄngen i serien, tvÄ spelare att dela kampanj och gemensamt ta sig fram i det frusna landskapet. Men om en spelare loggar ut kan den andre fortsÀtta och Àndra pÄ allt frÄn handlingens riktning till vad "kompisen" har pÄ sig.
ââAllt du gör pĂ„verkar handlingen. Och det har andra utvecklare sagt tidigare, men vi försöker verkligen bygga en vĂ€rld dĂ€r val du gör har faktiska konsekvenser. Jag har sjĂ€lv spelat igenom flera gĂ„nger och hittar varje gĂ„ng saker som jag inte visste fanns tidigare.
Brian Fargo Àr snabb med att pÄpeka att han enbart ser fördelar med en titel som kan erbjuda en ny upplevelse varje genomspelning.
ââMen det Ă€r klart att det Ă€r en balans. Rollspel Ă€r verkligen den ultimata spelformen pĂ„ det sĂ€ttet tycker jag. Du mĂ„ste ha sĂ„ mĂ„nga olika delar, det ska vara snygg yta, men ocksĂ„ imponerande soundtrack, en engagerande historia och bra spelmekanik. Som spelutvecklare Ă€r det som att syssla med tiokamp.