Dystopiskaparen: Verkligheten hunnit ikapp

Kannibalism, mördarrobotar och moraliska dilemman – framtiden Ă€r hĂ€r.
–SamhĂ€llets förfall Ă€r alltid bara ett steg bort, det kĂ€nns sĂ„ nu mer Ă€n nĂ„gonsin tidigare, sĂ€ger spelveteranen Brian Fargo till TT om den senaste delen i "Wasteland"-serien, kopplingarna till verkligheten och varför rollspel Ă€r som tiokamp.

"Wasteland 3" utspelas i en dyster version av framtiden, men till skillnad frÄn föregÄngarnas ökenliknande landskap blir det mycket snö den hÀr gÄngen dÄ handlingen Àr förlagd till amerikanska Colorado. Pressbild.

"Wasteland 3" utspelas i en dyster version av framtiden, men till skillnad frÄn föregÄngarnas ökenliknande landskap blir det mycket snö den hÀr gÄngen dÄ handlingen Àr förlagd till amerikanska Colorado. Pressbild.

Foto: Inxile entertainment

Kultur och Nöje2020-08-29 08:15

Premissen i "Wasteland 3" Àr inte ny, civilisationens förfall efter kÀrnvapenkrig och den efterföljande kampen mellan olika blodtörstiga grupperingar för mÀnsklig överlevnad pÄ ett bÄde fysiskt och kulturellt plan har skildrats i otaliga former. Men enligt Brian Fargo har det skett ett paradigmskifte de senaste Ären:

– Den verkliga vĂ€rlden har definitivt hunnit ikapp. Med totalitĂ€ra stater, flyktingkriser och ledare som ja, för tankarna till annat.

Fargo Àr dock tydlig med att Inxile Entertainments snödrÀnkta rollspelsÀventyr, komplett med robotmonster och mer eller mindre mÀnskliga fiender, Àr stöpt helt och hÄllet ur fantasin.

– Vi vill inte fĂ„ det att framstĂ„ som om vi försöker skrapa ihop billiga poĂ€ng pĂ„ att kommentera samtiden. Vi försöker inte vara politiska. Folk fĂ„r tillrĂ€ckligt med den typen av verklighet genom att slĂ„ pĂ„ tv:n.

Vuxna problem

"Wasteland" tillhör kategorin spel som bröt ny mark i slutet av 1980-talet men som först i efterhand fick sitt stora genomslag. Uppföljaren "Fallout" blev den kommersiella succé som originalet aldrig uppnÄdde. Spelserien med taktiska anslag, retrofuturistisk estetik och skruvad humor har blivit en kassako för utgivaren Bethesda.

Originalet dÀremot fick nytt liv först efter en lÄng tids rÀttighetsdiskussioner och lyckad grÀsrotsfinansiering.

– Det var en 20-Ă„rig kamp för att fĂ„ rĂ€ttigheterna, och genom att crowdfunda slipper vi en hel del av flaskhalsarna som kan uppstĂ„, Ă€ven om fansen sĂ„klart Ă€r vĂ€ldigt tydliga med vad de vill ha, sĂ€ger Brian Fargo.

Vad fansen vill ha verkar vara mer av samma. BÄde "Wasteland 2" och "Wasteland 3" har utvecklats med finansiellt bidrag frÄn fansen. Trean fortsÀtter i sina föregÄngares anda att lÄta spelaren styra en grupp överlevande som mÄste navigera ett intrikat nÀt av faror och grupperingar i den raserade vÀrlden, den hÀr gÄngen snötÀckta Colorado.

– Det Ă€r ett vuxet spel. Vi försöker inte skönmĂ„la saker, eller undvika dem, det kommer att vara sex och droger och vĂ„ld. DĂ€remot vill vi inte göra nĂ„got som Ă€r onödigt grovt och stötande.

VÀnner och ovÀnner

Förutom existerande stridande grupperingar kan spelaren Àven hamna i konflikt med en annan spelare. "Wasteland 3" tillÄter nÀmligen, för första gÄngen i serien, tvÄ spelare att dela kampanj och gemensamt ta sig fram i det frusna landskapet. Men om en spelare loggar ut kan den andre fortsÀtta och Àndra pÄ allt frÄn handlingens riktning till vad "kompisen" har pÄ sig.

– Allt du gör pĂ„verkar handlingen. Och det har andra utvecklare sagt tidigare, men vi försöker verkligen bygga en vĂ€rld dĂ€r val du gör har faktiska konsekvenser. Jag har sjĂ€lv spelat igenom flera gĂ„nger och hittar varje gĂ„ng saker som jag inte visste fanns tidigare.

Brian Fargo Àr snabb med att pÄpeka att han enbart ser fördelar med en titel som kan erbjuda en ny upplevelse varje genomspelning.

– Men det Ă€r klart att det Ă€r en balans. Rollspel Ă€r verkligen den ultimata spelformen pĂ„ det sĂ€ttet tycker jag. Du mĂ„ste ha sĂ„ mĂ„nga olika delar, det ska vara snygg yta, men ocksĂ„ imponerande soundtrack, en engagerande historia och bra spelmekanik. Som spelutvecklare Ă€r det som att syssla med tiokamp.

Fakta: Anrik spelhistoria

Den första delen i "Wasteland"-serien slÀpptes till dator 1988 och var bland de första riktigt framgÄngsrika rollspelen som utspelade sig i en post-apokalyptisk vÀrld.

Handlingen tog plats i sydvĂ€stra USA, 100 Ă„r efter ett kĂ€rnvapenkrig, och under Ă€ventyrets gĂ„ng stĂ€lldes spelaren inför flera val som pĂ„verkade vĂ€rlden runtomkring – ett koncept som har central plats Ă€ven i uppföljarna.

Arbetet med del tvÄ blev tilltrasslat och det var först 1997 som Interplay slÀppte "Fallout" och omnÀmnde det som en andlig uppföljare.

Efter att ha lÀmnat företaget sÄg förre Interplay-bossen Brian Fargo, med hjÀlp av grÀsrotsfinansiering, till att utveckla "Wasteland 2" som slÀpptes 2014.

Även "Wasteland 3" har tagit in donationer frĂ„n fansen under utvecklingsarbetet.

Spelet slÀpps till PC, Mac, PS4 och Xbox One 28 augusti.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!