– Det är lite dubbeltydigt. Erik Sunnerstam, som spelar flöjt, kommer berätta anekdoter om det som framförs, och så blir det lite historia. Det är saker som folk inte brukar känna till. Sedan följer konserten en historisk tidslinje från 1685 fram till i dag.
Elva tonsättare kommer att tolkas, finns det inte en risk att det blir spretigt?– Det tror jag inte alls. Tvärtom faktiskt. Vi kommer följa den här linjen kronologiskt och spela väldigt kända stycken. Samtidigt är det ett varierat program.
Vad kommer publiken få höra för verk?– Det som många säkert känner igen är ju Morgonstämning av Edward Grieg och kanske Frösöblomster av Wilhelm Peterson-Berger.
Finns det något ur repertoaren som sticker ut ur mängden?– Det skulle kanske vara de två sista styckena, Mist over the lake av Jan Freidlin och Tango en skaï av Robert Dyens.
Hur föddes idén till den här konserten från första början?– Vi försöker alltid hitta nya vinklar i det vi gör. Det här med att Erik Sunnerstam ger en historisk bakgrund med anekdoter är ett nytt koncept. Visst, folk kan ju alltid prata om musik men det här känns ändå lite annorlunda.