Med stengods utforskar hon känslighet och tradition

Under veckan har Konstfacks master- och lärarstudenter ställt ut sina examensarbeten. Tidningen träffar Anna Rothlin, som efter en lång karriär inom scenkonstens värld visar ett verk som utforskar förhållandet mellan det permanenta och det temporära.

Anna Rothlin från Ludgo har en lång bakgrund som skådespelerska och balettdansös. Nu ställer hon ut på Konstfacks masterstudentsutställning.

Anna Rothlin från Ludgo har en lång bakgrund som skådespelerska och balettdansös. Nu ställer hon ut på Konstfacks masterstudentsutställning.

Foto: Felix Olsson

Kultur och Nöje2023-05-25 05:43

I sitt projekt utforskar Anna Rothlin hur medvetenhet och materia kan vara sammanflätade. Hur negativa och positiva ytor skapar ett samspel. Projektet heter "OMsorg" och utgörs av ett stort antal, mycket små kärl. Kärlen är skapade av stengodslera i en tidskrävande, österländsk teknik.

– Jag ville inte att massproducera. Jag ville att det skulle få ta tid, säger Anna Rothlin.

Anna Rothlin växte upp i Ludgo, i ett gammalt soldattorp från 1600-talet. Hennes mor var flygvärdinna och spenderade sin tid högt uppe i luften, ofta mellan Sverige och Peking eller New York. Annas far var skulptör och konstnär, och Anna själv valde tidigt att bli balettdansös.

– Jag utbildade mig från det att jag var fyra tills jag var 34, och jobbade många år på Kungliga operan, säger Anna Rothlin.

Efter åren som dansös började Anna Rothlin jobba som skådespelerska (hon har bland annat synts både i "Bron" och "Solsidan"). Men sedan var det någonting som började dra i henne åt hennes pappas håll – skapandet av konst som inte bara existerar i ett ögonblick.

Utforskandet av förhållandet mellan scenkonstens temporära existens och skulpturernas permanenta varande fascinerar henne, och arbetet med examensutställningen på Konstfack beskriver hon som en fortsättning av hennes tidigare kandidatarbete på Beckmans. Där skapade hon ett matbord av diabas – "den hårdaste, magmatiska bergarten vi har i Sverige" – och nu har hon alltså jobbat med eroderat berg.

undefined
Anna Rothlins utställning heter "OMsorg".

Kärlen hon skapat är mycket små, och Anna har medvetet arbetat bort alla praktiska funktioner.

Verket ska ses som en helhet och inte en samling av flera individuella verk. Faktum är att Anna Rothlin i "OMsorg" även utforskar tomrummen och skuggorna mellan kärlen. Detta i enlighet med österländsk lära där även de osynliga kan vara lika värdefullt som det synliga.

Vad är det för känslor du vill förmedla med ditt verk?

– En känsla av sensitivitet. Men det kräver ganska mycket. Jag tror många kanske kan missa det här. De tänker: "Åh, vilka fina," och sedan går de vidare. Men det är fine. Det är lite svåråtkomligt.

Du har redan en lång karriär bakom dig – och kanske en ännu längre framför dig. Har tiden på Konstfack varit värdefull?

– Ja, det jag tyckt bäst om här har varit den höga intellektuella nivån. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!