Regnet öser ner och arbetet med att fĂ„ de sista konstverken pĂ„ plats pĂ„gĂ„r för fullt nĂ€r TT anlĂ€nder till skulpturparken WanĂ„s Konst i skĂ„nska Ăstra Göinge nĂ„gra dagar före öppning.
PÄ lördag startar sÀsongen, och i Är har valet fallit pÄ att visa upp verk av tvÄ mycket olika konstnÀrer. En av dem Àgnar sig Ät förestÀllande och mycket fÀrgstarkt mÄleri. Den andra arbetar konsekvent med geometriska abstraktioner som stÀllts ut i parken.
"Ăvningar i seende"
Ett upprepande geometriskt mönster i ljusgult â men sett frĂ„n andra hĂ„llet framtrĂ€der istĂ€llet rosa toner. I skuggan mellan trĂ€den skymtar ett av de tre verk i utstĂ€llningen "Infinite geometry" av brittisk-bangladeshiska konstnĂ€ren Rana Begum fram.
"No. 1067 tiles" â en abstrakt och geometrisk installation gjord av bemĂ„lade skĂ„nska takpannor â stĂ„r redo att lĂ„ta sig betraktas och upplevas frĂ„n olika perspektiv.
ââNĂ€r man tittat pĂ„ hennes konstverk sĂ„ Ă€r det nĂ€stan som om man gĂ„r dĂ€rifrĂ„n med en lite annan blick. Hon ökar vĂ„r uppmĂ€rksamhet, sĂ€ger Elisabeth Millqvist.
Mitt ute dammen framför idylliska WanĂ„s slott har Rana Begum placerat ett annat verk â en pyramid bygd av tegelrör som pĂ„ sitt sĂ€tt harmoniserar med den anrika omgivningen. Dagar dĂ„ vattnet ligger spegelblankt tycks pyramiden dessutom förvandlas till en romb â om man tittar riktigt noga.
ââJag kallar det för övningar i seende. Hon Ă€r otroligt fascinerad av hur ljuset faller, hur skuggor faller och vilka reflektioner som finns i vattnet.
"Parallell verklighet"
NĂ„got helt annat vĂ€ntar inne i en av WanĂ„s gamla lĂ„nglogar. Ăven hĂ€r bjuds storskaliga verk â men nu med förestĂ€llande motiv. Enorma handmĂ„lade fĂ€rgstarka kulisser av Martin Jacobson för tankarna till populĂ€rkultur som Disney liksom konsthistoriska motiv.
Det Ă€r starka fĂ€rger och kittlande namn som Katedralen, Slottet och Svanen, som med sin enorma storlek tar över hela synfĂ€ltet hos betraktaren. FrĂ„n golv till tak breder verken ut sig â den största kulissen mĂ€ter hela 16 gĂ„nger 9 meter.
Martin Jacobson har en förhoppning om att publiken ska fÄ kÀnslan av att kliva in i en dröm.
ââJag hoppas att de ska fĂ„ upplevelsen, nĂ€r de gĂ„r in i det stora rummet som Ă€r som en blandning mellan kyrka och ladugĂ„rd, av att gĂ„ in i en parallell verklighet. En dröm, berĂ€ttar han och fortsĂ€tter:
ââMan blir omsluten av mĂ„lningarna.
Kontaktade WanÄs
Det Ă€r inte första gĂ„ngen de hĂ€r handmĂ„lade kulisserna visas upp. Merparten har nĂ€mligen varit en del av Jonas Gardells tidigare uppsĂ€ttning "Queen of f*cking everything". Verken, frĂ„n början bestĂ€llda av Gardell, har fĂ„tt vĂ€xa fram i ett slags vĂ€xelverkan mellan konstnĂ€ren och manusförfattaren â utifrĂ„n tesen att "göra det omöjliga möjligt".
Efter Gardells förestÀllning kom fina showrescensioner, och med avslutad förestÀllning hade kulisserna dÀrmed kunnat falla i glömska.
Men sÄ har det inte blivit, berÀttar Jonas Gardell.
ââNĂ€r vi började nĂ€rma oss slutet sĂ„ tĂ€nkte jag att det hĂ€r mĂ„ste vi försöka hitta ett sĂ€tt att visa. Vi tog kontakt med WanĂ„s, för det finns inte sĂ„ mĂ„nga stĂ€llen som har plats för det.
Varar i minst 100 Ă„r
Samtliga av sÀsongens verk Àr tillfÀlliga och gÄr bara att uppleva under kommande sÀsong. Med ett undantag.
Rana Begum har skapat en enorm geometrisk gÄngstig som ringlar sig fram vid WanÄs slott. En 300 meter lÄng gÄngstig lagd i olikfÀrgade plattor av brÀnd lera, som i bÄde fÀrg och geometrisk form samspelar med omgivningarna. Verket Àr inspirerat av sjÀlva miljön vid WanÄs, sÀger konstnÀren sjÀlv över telefon frÄn London.
ââJag ville Ă„terspegla platsen, med dess arkitektur och historia. Det var viktigt att utformningen reflekterade det, berĂ€ttar Rana Begum och fortsĂ€tter:
ââJag Ă€lskar arkitekturen dĂ€r â formerna och geometrin som framtrĂ€der i den.
SjĂ€lva gĂ„ngstigen, som börjar vid en öppning i den gamla stenmuren, kommer att ligga hĂ€r i minst 100 Ă„r â troligtvis mer. Rana Begum hoppas att besökarna ska kĂ€nna ett slags flöde.
ââFör mig Ă€r det viktiga hur mĂ€nniskor dras in, och geometrin ger ett naturligt flöde till gĂ„ngstigen och vidare in i skulpturparken och galleriet. Det Ă€r viktigt att den möjliggör det, och om besökarna ocksĂ„ kĂ€nner sĂ„ nĂ€r de gĂ„r omkring sĂ„ kĂ€nns det som om jag lyckats.