"Sveriges billigaste VS dyraste restaurang" löd rubriken i senaste videon av Mauri Hermundssons Youtubeserie "Uppdrag: mat". Premissen talar för sig själv: en jämförelse av de billigaste haken i landet och de mest kostsamma matställena. I delen där han åker till de förmånligare restaurangerna gästar han den lilla pizzerian "Haa take away grill" på Ringvägen i Nyköping.
Det var efter att några ungdomar från trakten tipsade om den 66-åriga Mohammad Yedollahis billiga pizzor som Youtube-profilen kom på besök och filmade för några veckor sedan, berättar ägaren.
– Jag visste inte vem det var. Men mina kompisar berättade att han var jättestor och hade flera miljoner visningar på sina videor. Det gjorde mycket. Han gjorde jättebra reklam för oss, säger Mohammad Yedollahi.
Innan ägaren startade pizzerian i Nyköping för tolv år sedan ägde han en kebabkisok, mataffär och en detaljhandelsbutik i Irans huvudstad Teheran. När han slog upp dörrarna till "Haa take away grill" låg priset på en pizza på 39 kronor – men han sänkte priset med tio kronor när pizzerian bredvid reducerade kostnaderna för sina pizzor.
Nu kostar en vanlig pizza hos Mohammad Yedollahi 29 kronor – vilket nästan en tredjedel så mycket som rikssnittet för vad en pizza kostar.
Efter 12 års verksamhet har restaurangen börjat kallas för "tjugonian" istället för dess riktiga namn som döptes efter ägarens tre barn Hale, Atusa och Ahu (HAA). Men trots det ringa priset går det bra ändå, berättar Mohammad Yedollahi.
– Vi tjänar inte så på pizzorna. Vi går inte ens 10 kronor plus på att sälja en pizza. Men de som kommer hit köper till dricka och kanske en sås och en sallad också. Vissa ungdomar som kommer hit köper till och med två pizzor.
– Jag är nöjd ändå. Vi har ytterligare tre anställda som har familjer och det går okej. Man blir inte miljonär, men det är lugnt.
Trots att de hade mycket att göra på restaurangen även innan "Uppdrag: mat" kom besök har videon, som i skrivande stund har över en halv miljon visningar, varit bensin på elden.
– Det har blivit skillnad. Grabbarna sade att det kom hit ett par igår ända från Stockholm som sade att de hade sett videon och ville testa. Jag skulle säga att besöken ökat med mellan 20 och 30 procent. Det kanske blir ännu fler senare i sommar. Vi får se.