För den som är obekant med burleskvärlden låter kanske namnet obekant, men Felicia Bichard är den svenska burleskscenens frontfigur. Med sin personliga tolkning av den normbrytande, queera och feministiska scenformen har hon framträtt i städer som Wien, New York, och Milano. När hon inte uppträder håller hon workshops i burleskhistoria och feminism, och tillsammans med sin partner John Paul Bichard producerar hon film, fotografi och shower världen över.
Men hur sker resan från de Sörmländska skogarna till de stora internationella scenerna? Enligt Felicia Bichard hjälper det till att ha en filmintresserad pianist till far.
– Min pappa är jazzpianist, och han introducerade mig tidigt för idén att det går att arbeta som utövande konstnär eller musiker. I mitt hem när jag var liten tittade vi nästan bara på gamla klassiska Hollywoodfilmer, det var mycket MGM i Las Vegas, vackra kläder, showgirls och kabaret. Dessutom var det mycket Hasse och Tage, vilka jag finner oerhört burleska i sitt politiska ifrågasättande, och jag började tidigt att sjunga jazz tillsammans med min pappa.
– Förutom det så är jag också utbildad kostymör, och jag syr mina egna scenkläder. Ytterligare en viktig del är att jag är fetischist, och jag började tidigt att intressera mig för gränsdragningen mellan erotik och konst, utforskandet av vad som är förbjudet och tillåtet. När man lägger ihop alla bitar: kostym, musik, sexualitet som material, politik och sång... Då blir det burlesk!
Berätta mer om burlesken och din bakgrund!
– Jag har varit aktiv som burleskartist i tolv år och driver stora internationella klubbar och festivaler. Burlesken är en superspännande form av scenkonst, en sorts vintageinspirerad kabaret, ofta med någon form av striptease och ifrågasättande av normer, identitet och sexualitet, men också med en stark feministisk underton.
– Jag reser mycket utomlands och uppträder, men är också vintageinspirerad jazzsångerska, så jag brukar kombinera de två grejerna. I Nyköping ska jag göra två shower: på onsdagen blir det en fullfjädrad burleskshow. På torsdagen kommer jag med min fantastiska jazzpianist, som också råkar vara min pappa, att köra en vintagedoftande jazzkväll.
Felicia Bichard berättar att hennes far fortfarande bor i Västerljung där hon växte upp och gick i grundskolan innan gymnasiestudierna i Trosa, så att spela i Nyköping blir lite som att återvända till hemmaplanen för den internationellt verksamma burleskstjärnan.
Du har rest världen över med dina shower och spelat inför tusentals människor. Hur känns det att uppträda i en stad som Nyköping?
– Det känns trevligt! Det underbara med burlesken som konstform är att den är så direkt introducerande av publiken. Inom dans, sång och teater kan publiken ofta vara ganska avskild från själva akten. I burlesken är det just i mötet med publiken där det händer någonting speciellt. Det är klart att det har varit fantastiskt för mig att uppträda i Italien inför 3000 personer på en stor borggård, men jag ser inte det som bättre än att uppträda i en intim lokal med nyfikna människor som kanske upplever mötet för första gången.