– Som det ser ut nu så planerar vi att öppna utställningen den 9 april, säger Alexandra Kronqvist, antikvarie på Sörmlands museum och del i utställningens projektgrupp tillsammans med projektledare och hemslöjdskonsulent Karin Sterner.
Frågor om hemslöjd är något som Sörmlands museum arbetar med regelbundet. I vår kommer man titta närmare på de naturliga färgningstekniker som fanns långt innan syntetfärgerna dök upp.
– Människan har i alla tider smyckat sig med färg, men att färga kläder innebar länge väldigt omständliga processer, säger Alexandra Kronqvist.
– På 1850-talet upptäckte man av en slump de syntetiska färgerna vilket gjorde att det blev billigare och lättare att färga saker, och fler fick tillgång till färger som tidigare bara varit förbehållna samhällets elit, fortsätter hon.
Alexandra Kronqvist berättar att många av de gamla, omständliga färgningsprocesserna används flitigt än idag, av allt från privatpersoner till modemärken. Det kan röra sig om användandet av växter, lavar, svampar och mineraler för att skapa färg. I hemmets färgpalett används allt från gamla lökskal till avokados och granatäpplen som annars hamnar i komposten.
– Det finns för många samtida färgare ett tydligt hållbarhetstänk där man vill hushålla med resurser, och en kritik av den storskaliga textilindustrin. Vi vill att utställningen ska spänna från det allra tidigaste exemplen på växtfärg till exempel på samtida metoder, säger hon och fortsätter:
– Vi har nu gjort ett upprop i sociala medier där vi efterlyst människor och deras föremål, minnen och förklaringar till varför de fortsätter att färga textiler med naturliga medel.
Utställningen kommer att innehålla historiska fotografier, film, föremål ur museets samlingar samt inlånade samtida verk.
Sedan strax innan jul råder nya restriktioner i Sverige. Det är för tidigt att säga vad som kommer gälla i april, men på Sörmlands museum har man i dagsläget en fiffig lösning på hur gästerna kan besöka de olika salarna på ett tryggt sätt. Utöver de skyltar som visar hur många som får vara i varje rum samtidigt använder man sig i några av salarna av ett trafikljussystem med gröna och röda lampor.
– De känner av hur många som går in och ut. Skulle det bli för många i en sal så lyser det rött, säger Malén Eneberg, kommunikatör på Sörmlands museum.