I samband med firandet av 500-årsjubileet av kungavalet av Gustav Vasa och Sveriges självständighet har H K M kung Carl XVI Gustaf, drottning Silvia och kungafamiljen tagit initiativ till en historisk galaföreställning som bara spelas på Gripsholms slott den 18 och 19 augusti.
Förutom Lena Philipsson och Lisa Nilsson kommer artister som Rickard Söderberg, Josefin Johansson och vokalgruppen Solala att vara med på scenen – samt Norrköpings symfoniorkester. Fredrik Lindström axlar rollen som ciceron och han har även varit med och skrivit manuset.
När tidningen träffar honom ett par dagar före den första jubileumskvällen har det gått ett par månader sedan nyheten om det stora evenemanget kom. Han berättar att det stora arbete som han och produktionen genomfört inför premiären inte kommer att mynna ut i en helt vanlig konsert med ett löst Gustav Vasa-tema.
Nej, det här blir en tydligt planerad föreställning med nyskrivna låtar och sketcher där folkbildningen är lika viktig som underhållningen. Hela idén är att publiken både ska ha roligt och lära sig ett och annat om Gustav Vasa och Sveriges historia.
– Det är ju lite av min specialgren att försöka få ihop det informativa, kunskapsrelaterade med det underhållande. Det har gått bra, tycker jag. Jag har fått väldigt fria händer.
Fredrik Lindström säger att ungefär hälften av showen kommer bestå av musik, både seriösa och mer skämtsamma låtar. Att folk i publiken besitter helt olika kunskaper om Gustav Vasa är ingenting som Fredrik Lindström och produktionen kommer ignorera. De som gick i skolan på 50-talet fick fira Gustav Vasa som en sorts hjälte medan man i dag frågar sig om han kanske inte snarare var en tyrann?
– Så min roll blir att reda ut i de här snårigheterna.
Det måste vara en tuff uppgift att göra det på ett underhållande sätt?
– Ja, verkligen. Man får försöka hitta roliga vinklar, drastiska formuleringar, kasta in lite låtar, köra lite dräktbyten... Men det kommer bli kul!
Att hela kalaset är ett jobb som beställts av självaste kungen är inget som Fredrik Lindström känner sig tyngd av.
– Min måttstock är hela tiden: "Vad hade jag själv velat se?"
Nu har du arbetat hårt med manuset och innehållet i showen, men vad kommer din roll vara under själva föreställningarna?
– Jag kommer vara värd eller konferencier. Jag håller ihop det hela, och är jag inte på scenen hälften av tiden så är jag det nästan iallafall.
Så när allt är sagt och gjort kommer du verkligen att ha varit involverad från första till sista stund?
– Haha, ja, om vi säger så här: Blir det riktigt dåligt så är det i första hand jag som ska ha skulden.
Hur är känslorna nu när det börjar dra ihop sig?
– Det känns roligt. Det knyter på så många sätt ihop en massa saker från min barndom.
Fredrik Lindström berättar att hans historieintresse väcktes när han som liten var sjuk och hade svårt att sova, och hans mor läste för honom om Gustav Vasas äventyr i Dalarna.
– Så det här känns lite som en present till min inre sjuåring. Han hade tyckt att detta hade varit den absoluta toppen i min karriär, alla kategorier. Och Gripsholms slott har jag en intim relation till. Jag bodde i Mariefred ett par år på 80-talet, och när jag var liten var det alltid min önskeutflykt att åka till slottet för att kolla på kungaporträtten.