Inspirationen till "Kebaben på skäret" kommer från den verkliga historien om bråket mellan restaurang Midan och de boende i det exklusiva området Hornsbergs Strand på Kungsholmen i Stockholm. Bråket tog avstamp i att de boende ville ha lugn och ro på strandpromenaden utanför sina fastigheter, och att de hävdade att den populära kebabrestaurangen lockade ett oönskat stort antal stökiga människor från Stockholms norra förorter till deras exklusiva område.
"Kebab på asfalten", "importerat busliv från förorten" och "aggressiva unga män som skräpar ner" är några av de missnöjda i områdets sätt att beskriva de negativa sätt som kebabrestaurangen påverkat deras fina gata. Men hur kommer det sig att historien nu givit upphov till en humorpjäs?
Det började med att pjäsförfattaren Alma Kirlić fick en förfrågan av Riksteatern.
– Det var Marie Persson Hedenius, dramaturg på Uppsala stadsteater, som föreslog för Riksteatern att jag skulle skriva en pjäs utifrån den här konflikten. Hon såg att det fanns någonting i den som skulle göra sig bra som teater, säger Alma Kirlić och fortsätter:
– Sedan fick jag frågan av dem om jag ville skriva pjäsen. De ville ha en komedi, och det är liksom min grej.
Förutom att vara pjäsförfattare har Alma Kirlić tidigare erfarenhet både från ståuppkomedi, teatermonologer och som romanförfattare. Dessutom har hon ägnat sig åt poesi och poetry slam, och skriver regelbundet krönikor för Uppsala nya tidning. "Kebaben på skäret" är hennes första pjäs för Riksteatern. Premiären sker på Årsta teater den 2 februari.
Det är ett tag sedan hennes arbete med manus blev färdigt, och även om hon ofta pratar med pjäsens regissör Anna Novovic så är hon inte längre inblandad i det dagliga arbetet.
– Det är alltid lite läskigt innan, för man vet liksom inte alls hur det kommer att bli. Det är helt utom ens kontroll, så det gäller att ha förtroende för alla inblandade – och det känner jag att jag har. Jag tror det kommer bli väldigt bra, säger Alma Kirlić.
Vad kände du när du blev förfrågad om att skriva den här pjäsen?
– Jag tackade såklart ja för att det lät väldigt kul. Även om jag först tänkte: "Har inte den här konflikten ältats nog?"
Eftersom det verkliga bråket på Hornsbergs Strand dragits så många varv både i media och i rättssalen bestämde sig Alma Kirlić för att hennes pjäs skulle bli fiktiv, inte dokumentär. När hon beställde ut domen från tingsrätten upplevde hon att det fanns skillnader mellan vad som framkom i domen och vad media valt att skriva om.
– Just det tyckte jag var intressant. Att det finns en verklighet som sedan tolkas av många och till slut blir någonting annat, säger hon och fortsätter:
– Jag tror att den här historien kanske berättar något om segregationen i Sverige som många kan relatera till. Folk ser olika saker. Vissa ser rasism, andra ser stökiga ungdomar som förstör. Det finns många tolkningar. Det var också det jag ville berätta, hur någonting som händer i verkligheten kan urarta i någon sorts samhällskonflikt, med några få som driver på medan alla andra dras med.
Vad var din största utmaning i arbetet?
– Det svåra var just att jag tidigt hade ambitionen att gestalta en samhällskonflikt. Jag kommer från forna Jugoslavien, där det också fanns en samhällskonflikt som urartade ordentligt. Det var som att en snöboll sattes i rullning och att det till slut var för sent att dra sig ur, alla var tvungna att följa med. Det var något sådant jag ville berätta. Men hur gör man det på två timmar med ett begränsat antal skådespelare utan att det blir för rörigt? skrattar Alma Kirlić.
Hur är känslorna inför premiären?
– Det känns jättespännande, nervöst och roligt såklart. Vi hade kollationering precis i början av processen, och när skådespelarna läste texten kände jag att det skulle bli så bra!
"Kebaben på skäret" kommer till Eskilstuna teater den 6 februari samt till Nyköpings teater den 27 mars – bägge gångerna klockan 19.00. Biljetter finns på riksteatern.se.