Lysande mardröm om den utsatta människan

Steve Sem-Sandberg undersöker i sin nya romanen "W" människans bråddjup. Bo Gustavsson tror att författaren har goda chanser att få sitt andra Augustpris.

Steve Sem-Sandberg är född 1958 och bosatt i Stockholm. Hans romaner har prisats både i Sverige och utomlands. Senast gav han ut romanen "Stormen" (2016).

Steve Sem-Sandberg är född 1958 och bosatt i Stockholm. Hans romaner har prisats både i Sverige och utomlands. Senast gav han ut romanen "Stormen" (2016).

Foto: Stefan Tell

Litteratur2019-09-28 06:50

Pjäsen "Woyzeck" är en klassiker i europeisk dramatik som ständigt står på repertoaren. Den har filmatiserats flera gånger och huvudpersonen Woyzeck har blivit något av en modern arketyp för den utsatta människan. 

"Woyzeck" skrevs 1836 av den tyske författaren Georg Büchner. Den handlar om en fattig soldat som i ett anfall av svartsjuka dödar sin älskade. Alban Berg skrev en opera om den olycklige soldaten och även Bertolt Brecht inspirerades av pjäsen. Nyckelrepliken sägs av Woyzeck själv: "Människan är en avgrund." Det är ett tema som har dominerat modern kultur och historia alltifrån psykoanalysen till 1900-talets båda världskrig och Förintelsen.

I sin nya roman "W" utgår Steve Sem-Sandberg från berättelsen om den fattige soldaten som tar värvning i olika arméer och deltar i det tidiga 1800-talets många krig för att undkomma vardagens misär.

Sem-Sandberg skriver oftast historiska romaner där han lyckas pejla just avgrunden i historien och människan, till exempel "De fattiga i Lodz" (2009) som belönades med Augustpriset. Ola Larsmo skriver också historiska romaner, men hans böcker håller sig kvar på den realistiska ytan. Orsaken är nog att Sem-Sandberg har en tragisk livssyn formad av europeisk historia medan Larsmo är en ideologisk författare. En annan orsak är att Larsmo sysslar med svensk historia under 1900-talet. Sverige har inte genomlevt ett nationellt trauma genom krig till skillnad mot länderna ute i Europa. Därför är svensk historia på 1900-talet ganska otacksamt material för historiska romaner.

Hos Sem-Sandberg blir den detaljrika och realistiska berättelsen mardrömslikt hallucinatorisk. De lyriska passagerna kontrasterar mot denna livskänsla. Handling och psykologisk karakterisering är inte det primära, världen och människan skildras snarare som en svårlöst gåta. Woyzeck vet inte varför han begick mordet och han upplever verkligheten som overklig. Egentligen kan hela romanen läsas som en meditation över världens ockulta tecken.

Under olika förhörstillfällen med "delinkventen" återges Woyzecks mörka livshistoria. Eländet är kompakt och det är förståeligt att han drömmer sig bort från en hård och grym värld. Woyzeck frågar sig om krigets vanvettiga tillstånd är "världens grundläggande ordning". Han är överkänslig och drabbas ofta av syner och tvångstankar. En oskuldsfull outsider som råkar i knipa var han än befinner sig. Han kan ses som en Candide-figur. Men om Voltaires romanfigur överlever världens ondska tack vare sin oskuldsfullhet, så går Woyzeck i stället under.

"W" är en mörk filosofisk roman om människans utsatthet i tillvaron. Överlevnadsinstinkten är det enda som gäller. Människan är verkligen människans varg.  Woyzecks liv är en enda lidandesvandring genom krig, fängelsevistelser och olyckliga relationer. Kärleken blir en besatthet, ett upprepningstvång då han förälskar sig i prostituerade. Han deltar i Napoleons katastrofala fälttåg mot Ryssland. Genom sin romanfigur plockar Steve Sem-Sandberg ner stora historiska skeenden på en existentiell bottennivå där allt är nöd, våld och kaos. Det är en historiesyn så långt från ideologier och heroiseringar som man kan komma.

"W" är en lysande och drabbande roman. Den kan mycket väl ge Steve Sem-Sandberg hans andra Augustpris.

Litteratur

Steve Sem-Sandberg

 W

Albert Bonniers förlag

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!