Antalet sökande arrangörer, ensembler och grupper â cirka 2 200 â Ă€r ungefĂ€r lika mĂ„nga som de som sökte i vĂ„ras. Den stora skillnaden Ă€r det sökta beloppet. VĂ„rens ansökningar om sammanlagt 760 miljoner kronor har nu stigit till drygt 1,8 miljarder kronor. Det Ă€r mer Ă€n fyra gĂ„nger större Ă€n de 400 miljoner kronor som KulturrĂ„det nu fördelat i den första omgĂ„ngen av höstens krisstöd.
ââMusiken Ă€r Ă€nnu mer dominant nu, och det Ă€r inte sĂ„ konstigt med tanke pĂ„ alla instĂ€llda festivaler, sĂ€ger Kajsa Ravin, KulturrĂ„dets generaldirektör.
Astrid Lindgrens vÀrld och Sweden Rock som fÄr högsta möjliga belopp, 10 miljoner kronor, redovisar uteblivna intÀkter pÄ 103 respektive 75 miljoner kronor.
HĂ„rd kritik
FrÄn musikbranschen kommer dock hÄrd kritik för att KulturrÄdet inte har beviljat stöd upp till de maxgrÀnser som regeringen har formulerat i förordningen och som ocksÄ tillÀmpades i vÄras. Svensk Live hÀvdar i ett pressmeddelande att "regeringen mer Àn halverar det utlovade krisstödet". "Det Àr ansvarslöst och rÀttsosÀkert. Gör om och gör rÀtt, sÄ att arrangörer som skulle gjort konserter och festivaler under sommaren fÄr de medel som utlovats, det vill sÀga samma nivÄer som gÀllde vid stödfördelningen i vÄras", skriver branschorganisationen.
ââVi har 400 miljoner att fördela, och vi kan inte tillĂ€mpa den förordningen för dĂ„ rĂ€cker inte pengarna, dĂ„ skulle vi ha behövt mer Ă€n dubbelt sĂ„ mycket pengar. Det fanns ett stĂ€llningstagande frĂ„n KulturrĂ„dets styrelse att det var viktigare att stödet skulle nĂ„ fler, sĂ€ger Kajsa Ravin.
För branschen betyder det att man fick mindre pengar Àn förvÀntat, sÀger Henrik Berndtson, vd pÄ Blixten & Co, vars företag fÄr 7,52 miljoner kronor för ett inkomstbortfall pÄ drygt 30 miljoner kronor.
ââDet kan ju lĂ„ta förmĂ€tet frĂ„n oss som Ă€r en av de aktörer som fick mest, det Ă€r inte sĂ„ att vi Ă€r giriga. Men vĂ„r verksamhet bygger pĂ„ planering, vi gĂ„r pĂ„ sĂ„ mycket sparlĂ„ga vi kan, vi försöker bara hĂ„lla ut. Vi Ă€r tacksamma och glada för det vi fĂ„r, men förutsĂ€ttningarna förĂ€ndras för att man har underskattat behovet, sĂ€ger han och hoppas pĂ„ mer stöd frĂ„n regeringen.
Stort behov
Rent generellt Àr behovet av krisstöd mycket stort och betydligt större Àn de resurser som finns att fördela, framhÄller Àven Kajsa Ravin.
TT: Hur brÄttom Àr det för regeringen att presentera nya stöd?
ââOm man frĂ„gar kultursektorn behöver det ske omedelbart. Vi hör talas om mĂ„nga extrema situationer dĂ€r det inte gĂ„r att betala rĂ€kningar och fĂ„ mat pĂ„ bordet för enskilda konstnĂ€rer, som Ă€r de mest utsatta. DĂ€r tror jag att varje dag gör skillnad, men som myndighet behöver vi bĂ„de hantera den kris som Ă€r hĂ€r och nu och förbereda framtiden, sĂ€ger Kajsa Ravin.
Samtidigt som hon tycker att stat, regioner och kommuner tar ansvar beskriver hon krisen som akut.
ââSedan Ă€r problemet att vi inte vet nĂ€r kulturverksamheter kan starta igen och ha ett mer normalt lĂ€ge och fĂ„ intĂ€kter.
Samma summa till enskilda
Samtidigt har KonstnÀrsnÀmnden fördelat sitt stöd till enskilda kulturutövare: 4 351 personer fÄr 50 200 kronor vardera.
ââDet hĂ€r Ă€r mĂ€nniskor med sĂ„ lĂ„ga lönenivĂ„er att man bara vill grĂ„ta, sĂ€ger Anna SöderbĂ€ck, KonstnĂ€rsnĂ€mndens direktör.
NÀmnden har fördelat 220 miljoner kronor till professionellt verksamma inom musik, form och bild, film, teater, dans och cirkus. Medan förlorad inkomst avgjorde vÄrens krisstöd har man nu tittat pÄ ekonomiska behov och konstnÀrlig kvalitet. Totalt sökte 4 701 personer.
ââMed tanke pĂ„ hur stort behovet Ă€r hade vi vĂ€ntat oss det dubbla. Kanske trodde man att stödet var likadant som i vĂ„ras och att man inte kunde söka. Men det kan ocksĂ„, tror jag, vara sĂ„ att mĂ„nga Ă€r sĂ„ deprimerade och nedslagna att man inte ens orkar söka.