Som nyvald ordförande i föreningen Svensk Live får Martin Roos fullt utlopp för att arbeta med sina hjärtefrågor inom musik och hur den ska uppföras inför publik.
Han har en imponerande bakgrund i branschen: gitarrist i bandet Kent 1991-1995, därefter mer bakom kulisserna på skivbolag som Sonet och Sony Music, manager för Kent 1997-2014, delägare i klubben Blå i Eskilstuna och sedan 2012 vd för evenemangsbolaget Destination Eskilstuna.
Hela tiden har han befunnit sig i den svenska musikbranschens bultande hjärta. Nu får han gå i bräschen för evenemangsdelen av denna krisande industri som behöver ta nya grepp för att klara sig igenom pandemin.
– Destination Eskilstuna har varit medlemmar i Svensk Live sen 2014, vi var bland de första städerna som hoppade på, och sen har vi har jobbat tillsammans i olika typer av frågor kring säkerhet och trygghet och kulturpolitik när det gäller popmusik och livemusik generellt, säger Martin Roos.
Svensk Live har runt 200 medlemmar bland musikarrangörer och föreningens uppgift är att stötta, främja och utveckla livemusiken.
Redan i fjol började Martin Roos arbeta i styrelsen.
– Det är förstås kopplat till mitt jobb som VD i Destination Eskilstuna, ett av våra ben är ju evenemang och att jobba för att värva arrangemang till Eskilstuna, som en näring som skapar jobb. Sen får jag jobba i hela landet nu, så det går åt båda hållen.
Det gångna året har varit en katastrof för musikarrangörer. Martin Roos har därför suttit med i Svensk Lives coronagrupp för blicka mot framtiden.
– Det är lätt att fastna i krisen här och nu, men vi måste också titta på lite mer långsiktiga strategiska frågor, styrelsens roll är att vara strategiska, kika bortom pandemin, säger Martin Roos.
Vad ser du bortom pandemin?
– Det har redan har dykt upp nya affärsmodeller kring digitalisering. Man har förlitat sig mycket på fysisk publik tidigare men här kan man få ytterligare en intäktsström via det digitala. Det ska inte ersätta fysisk publik utan mer bli en extra plusmeny som kan addera något, både för artister men även för de som inte kan ta sig till evenemang. Sen handlar det om att skapa trygga och säkra evenemang och öppna upp på ett säkert sätt också.
Ser du någon framtid för livemusiken i Eskilstuna?
– Det gör jag definitivt. Vi har fått till två jättefina evenemangsfonder i Eskilstuna, en som är kopplad till Stiga Sport Arena och en stor evenemangsfond som möjliggjorde Melodifestivalen Andra chansen, det handlar om tio miljoner kronor över fyra år. Nu tittar vi på en ny period. Vi ligger långt framåt i vår planering, för det tar lång tid att värva stora evenemang. Vi hoppas man kan göra stora evenemang framåt, kanske inte på samma sätt som tidigare, men på ett annat vis.
Martin Roos har många järn i elden. Det egna bandet Byråkrat, som uppträtt på bland annat Picnic i Parken och har en internationell karriär på gång med sin instrumentalmusik, släppte ny platta för en månad sen. Den gamle Kent-musikern skramlar på, men stiger samtidigt i graderna, som synes.
– Jag har ju ett stort hjärta i musikindustrin, har jobbat över 20 år i musikbranschen, varit på skivbolag, drev klubben Blå med Micke Lönngren och Rocco Gustafsson i många år. Jag har en ganska bred bild av branschen och kan bidra med många perspektiv. Det är i musikbranschen jag är fostrad. Jag brukar säga att jag kan lite om mycket, säger Martin Roos.