Tusses hyllning till Eskilstunaprofilen Walter Kurtsson

På Eskilstunas egen humorkaraktär Walter Kurtssons Instagramkonto lyfter stjärnskottet Tusse fram Walter som sin stora förebild. Vi har rett ut vad som ligger bakom den otippade hajpen.

Tusse ( Tousin Chiza) är en av de mest segertippade inför kvällens final i Melodifestivalen.

Tusse ( Tousin Chiza) är en av de mest segertippade inför kvällens final i Melodifestivalen.

Foto: Jessica Gow

Musik2021-03-13 14:14

Sångaren Tusse har tagit Sverige med storm och anses har goda chanser att vinna kvällens final i Melodifestivalen. 

Med låten "Voices" har Tusse blivit folkkär och klättrat högt på topplistorna. Han vann "Idol" 2019, och just nu är han kanske Sveriges mest uppmärksammade artist. 

Därför var det nog en och annan av humorfiguren Walter Kurtssons följare på Instagram som har hajat till när plötsligt Tusse dykt upp i flödet med en videohälsning

– Det finns många som frågar mig vad jag har för idol eller musikalisk förebild. Men när jag tänker efter finns det bara en. Walter Kurtsson, han skulle vinna Mello om han ställde upp. Tro mig, säger Tusse i klippet. 

Skulle man fråga Walter Kurtsson himself är Tusses hyllning ingen sensation. Karaktärens uppblåsta ego gör att han alltid utgår ifrån att alla uppskattar honom och tar alla hyllningar för givna. 

– Det går inte att imponera på Walter, säger hans skapare Peter Torsén. 

Men vad är egentligen sanningen bakom klippet? Har Tusse verkligen Walter Kurtsson som sin främsta förebild? 

– På riktigt var det så att jag hade ont i hälsenan och satt i soffan och surfade runt på Facebook. I flödet bland reklam för färgglada skjortor och skydd för hälen dök det upp en annons från en app där man kan köpa videohälsningar från kändisar, berättar Peter Torsén. 

undefined
Karaktären Walter Kurtsson är skapad av musikern och komikern Peter Torsén. Bilden är ett montage.

I appen erbjuds hälsningar från artister, komiker, skådespelare, realitystjärnor, influencers och musiker. Beställaren skriver sitt eget manus, det kan till exempel vara en födelsedagshälsning eller som i det här fallet, en hyllning, och så levereras klippet inom ett dygn.

– Priserna varierar från 50 till 6 000 kronor, och man får inte använda videorna kommersiellt, berättar Peter Torsén, som alltså beställde hälsningen från Tusse.

– Det var snabb leverans, jag fick ett kvitto och har betalat moms och allt, skrattar han. 

– Man kan ju tänka sig att det är ett sätt för många artister att dryga ut inkomsterna under pandemin, säger Peter Torsén. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!