Karim går hem i alla kanaler – prisades på gala för Youtube-kändisar

2012 blev han Karim med hela svenska folket genom regissören Josef Fares reklamfilmer för Comviq. I fredags sopade Tariq Alkhizais rollgestalt hem förstapriset i kategorin "Årets serie" på Youtube-galan Guldtuben 2016.

karim_4341 som smart obje kopia.jpg

karim_4341 som smart obje kopia.jpg

Foto:

Nöje2016-03-30 09:46

– Hur är läget, hur mår ni i Nyköping, är det första Tariq Alkhizai utbrister när vi till sist får kontakt med varandra via hustrun Ahlam Faiti Hasans telefon under tisdagsförmiddagen.

Sedan 2012 har Tariq Alkhizai varit frontfigur i Josef Fares rekalmsuccé om den komiske kioskhandlaren Karim som säljer kontantkort till på diverse uppfinningsrika vis.

Sedan dess har hans rollfigur fått nya roller och nytt sällskap i form av "Krister" och under fredagens Guldtuben-gala på Cirkus i Stockholm fick Karim och Kristers Youtube-serie "Under hundringen" utmärkelsen "Årets serie".

– Jag är mycket glad för priset och jag vill tacka alla som hjälpt mig och min kompis Krister, säger han.

Tariq Alkhizai har ett minst sagt spännande förflutet. Han är född och uppvuxen i Irak, skolad på universitetet i Bagdad där han läste drama och film. Var tidigt en talang på fäktning och har arbetat med både teater, film och tv-produktioner i hemlandet. Det var också av den orsaken som Saddam Hussein-regimen fängslade Tariq vid två tillfällen i slutet av 1990-talet, och anledningen till att han flydde till Sverige tillsammans med sin fru Ahlam Faiti Hasan för drygt 16 år sedan.

– Jag hade skrivit en teater som ansågs vara regimkritisk. Efter andra gången såg vi ingen annan utväg än att fly, berättar Tariq.

Nyköping blev första anhalten och här bodde han i 12 år innan han flyttade till Stockholm 2012.

I Nyköping hamnade paret som språkpraktikanter på Barnkulturcentrum i Nyköping – en viktig inkörsport till det lokala kultur- och föreningslivet som ledde till att han snabbt blev ett känt ansikte i Nyköping.

Svenska språket har han däremot haft problem att lära sig. Han säger att han var för gammal när han kom hit för att ta till sig det helt. Därför har kroppsspråket blivit hans främsta uttrycksmedel. Och kanske den främsta anledningen till att just han fick huvudrollen i de Josef Fares-regisserade reklamfilmerna som inte bara gjort succé i Sverige, utan även i andra delar av världen.

– Ungdomar tycker om mig. Dom brukar komma fram och säga att dom älskar mig, men inte bara svenska ungdomar. Det kommer fram både engelsmän och reser jag till Egypten på semester kommer dom fram till mig där också. Det gör mig glad, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!