Under hösten har Bellinis opera Norma premiär på Folkoperan i Stockholm.
Handlingen följer ett komplicerat triangeldrama i Gallien – ni minns, där Asterix och Obelix bodde – 100 år efter Kristus. Insatserna är skyhöga och teman som besatthet, svek, krig och död är centrala.
Mitt i dramat finns Pollione, en av ledarna för den romerska styrka som ockuperat Galicien. Han spelas av Vingåkersbon Daniel Svenson.
Han säger att Pollione förkroppsligar hela problemet i dramat – han har en relation och två barn med Norma, ledaren för landet han ockuperar. Samtidigt har han en kärleksrelation med hennes väninna Adalgisa. Daniel säger att det är en roll han njuter av att få spela.
– Det är fantastiskt roligt att få sjunga så mycket, men också väldigt kul att få förkroppsliga själva problemet på scenen. Det är roligare än att spela någon som går med på allt, vilket bara blir ointressant. Jag är 43 år gammal idag och känner inte det behovet längre. Jag tycker det är gött att få vara lite...
Daniel gör en gest ungefär som någon som sticker en kniv i sidan på någon annan och vrider om.
Daniel Svenson är uppvuxen i Lilla Edet en bit utanför Trollhättan. 2015 flyttade han med sin fru från Stockholm till Vingåker, där de idag bor med sina två barn. När han inte frilansar som operasångare arbetar han på Österåkers skola och Slottsskolan i Vingåker, och han har studerat både vid Vadstena folkhögskola, Operastudio 67 och Operahögskolan.
Efter åren på folkhögskola bytte han från baryton till tenor (två sånglägen inom körvärlden), och han berättar att han blev förälskad i operan redan som 19-20-åring.
– Då hade jag hållit på med musikaler och tyckte det var häftigt. Men det här med opera är något annat. Att man kan projicera sin röst och att den kan nå över en hel orkester utan mikrofon. Det var en musik jag blev förälskad i, och det var ett hantverk man behövde lära sig från grunden.
Daniel minns hur han sjöng Puccini första gången och vilken otrolig upptäckt det var.
– Det var första gången jag verkligen kände att det var musik som fick mig att sjunga. Det var liksom skrivet för sångare. Det fick rösten att öppna upp sig. Jag hoppas verkligen att det sättet att skriva musik inte är en kunskap som håller på att gå förlorad.
Till Folkoperan i Stockholm kom Daniel Svenson första gången redan 2007 då det behövdes körsångare och garderobspersonal, ett minne som får honom att skratta varmt. 2020 återvände han som huvudrollsinnehavare i Tristan och Isolde, en uppsättning som tvingades lägga ner på grund av pandemin.
Tidningen träffar honom en dryg vecka innan premiären av Norma, efter en sex veckor lång period av intensivt arbete med föreställningen.
– Jag är supertaggad, men också nervös. Det är jag alltid, och det behöver man vara. Det ger en den där laddningen och tändningen som behövs. Vi befinner oss i en bra fas i processen, och nu är det dags att få in publik. Sen ska vi göra det här 20 gånger, och då kommer det att hända en massa saker som vi får ta itu med då.
Innan föreställningarna är över kommer Daniel Svenson se till att eleverna från Österåkerskolan får komma och uppleva pjäsen – det är enligt honom något alldeles särskilt med just opera, jämfört med till exempel musikaler (även om han så klart uppskattar en bra musikal också).
– Det går inte att jämföra det här med musikaler – det här är något som tar dig till himmelen och helvetet samtidigt.
En viktig del i Folkoperans arbete är att göra operan som konstform mer tillgänglig och mindre elitistisk. Daniel Svenson säger att han tycker det är roligt att sjunga på svenska (operor är ofta på italienska, men på Folkoperan sjunger man uteslutande på svenska), och att han hoppas att operan ska fortsätta hitta ut till en yngre publik.
– Det är för publiken vi finns till. De som etablerar och vidhåller den exkluderande statusen inom operan har misslyckats i sitt uppdrag. Jag tycker inte det ska vara till enbart för dem som alltid går, vi måste fortsätta att hitta ny publik.
Norma har premiär den 14 och 15 september. Operan är uppsatt i bel-canto-stil, som Daniel förklarar är så rigorös att det krävs två separata sånglag – därav de två premiärerna. Föreställningen är regisserad av Eirik Stubø, och biljetter finns på folkoperan.se.