Trumpetare i världsklass

Peter Asplund är en av Sveriges främsta trumpetspelare som lirat med stjärnor som Diana Krall, Herbie Hancock, Georgie Fame, Monica Zetterlund, Toots Thielemans, Arne Domnérus, Esbjörn Svensson trio och många fler.

”Man ska inte vara så feg utan våga pröva både päronglass och jordgubbsglass”, konstaterar den välkände trumpetaren Peter Asplund som spelat med både Bo Kaspers orkester, Weeping Willows och Alice Babs.  FOTO:  THE STUDIO

”Man ska inte vara så feg utan våga pröva både päronglass och jordgubbsglass”, konstaterar den välkände trumpetaren Peter Asplund som spelat med både Bo Kaspers orkester, Weeping Willows och Alice Babs.  FOTO: THE STUDIO

Foto:

Övrigt2017-03-09 11:30

Peter Asplund är uppvuxen i en musiklärarfamilj i Nykvarn och räknar sig fortfarande som sörmlänning trots att han sedan flera år tillbaks bor i huvudstaden.

– Jag är Sörmland trogen. Det är väl därför jag ständig återvänder och spelar runt om i länet, säger Peter Asplund.

Hans pappa var tvärflöjtist och mamma pianist och i hemmet spelades både klassisk musik men även jazz. Som liten grabb bestämde han sig för att lära sig spela blåsinstrument efter att för första gången ha hört Louis ”Satchmo” Armstrong.

– Vilken ton! Jag blev helt förtrollad.

Efter många års spelande så är Peter Asplund i dag en världskänd solist med ett eget renlärigt uttryck. Han har lyckats hitta ett eget sound.

– Jazzen bygger nog mycket på det, att hitta ett eget uttryck. Jag har utarbetat ett eget uttryck med ett visst nordiskt vemodigt inslag, tror jag.

Varför är det så få kvinnor som spelar trumpet?

– Jag tror det är det barnsligt nördiga bland killar i att vara spjutspets som avgör. Tjejer är mognare medan killarna bor kvar längre hemma hos mamma och pappa samtidigt som de satsar på musiken. Men en av de ledande trumpetspelarna i världen är kvinna, Ingrid Jensen i USA.

Peter Asplund är förtjust i sångerskor som Sarah Vaughan och Ella Fitzgerald. Han samarbetar ofta med sina ”systrar” som han kallar dem, Isabella Lundgren och Vivian Buczek.

– Vi jobbar i samma tradition och så handlar det väl om personlighet. Vi fungerar och trivs med att jobba tillsammans.

Även om Peter Asplund är förtjust i The Great American Songbook så blandar han även in moderna toner i mer traditionell swing. För några år sedan så började Peter Asplund ta ton på ett annat sätt än genom trumpeten. Han började sjunga.

Kritiker menar att Peter Asplunds röst har samma frasering och klang som påminner om Frank Sinatra.

– Jag började sjunga för att gå vidare i min process. Det egna uttrycket sida vid sida med Entertainment a´la Hollywood som jag är präglad av. Det finns två delar- en stökig dynamisk varvat med svängsånggrejen.

Peter Asplund har även öppen inställning till kultur överlag vilket han tycker att de flesta människor bör ha.

– Ena dagen sitter jag och lyssnar på en Arvo Pärt- konsert för att i nästa stund ta en bira och kolla på en hockeymatch. Jag tror man ska vara öppen för att all kultur kan berika. Människor som enbart kollar Melodifestival och säger nej till allt annat kallar jag världsfrånvända.

På konserten 17 mars i Trosa Kvarn så kommer Peter Asplund att ta med sig sina två armar för sina två karriärer som sångare och trumpetare som han uttrycker det, trummisen Johan Lövcrantz Ramsay och basisten Hans Andersson samt pianolejonet Lars Jansson. Isabella Lundgren står för sången.

– Det blir en fullödig konsert eftersom vi spelar på mammas gamla piano, som jag lånat ut till kommunen för att Trosa kvarn ska utvecklas till en bra konsertsal, säger Peter Asplund vars mamma gick bort för drygt ett år sedan.

Peter Asplunds album

Aspiration (2015)

The Christmas Feeling (2013)

Asplund Meets Bernstein (2010)

As Knights Concur (2008)

Lochiels´s Warning (2004)

Satch As Such (2000)

Melos (1999)

Open Mind (1995)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!