Serien gjorde Martin till kändis: "Petra Mede kom fram"

Vad är det för ämnen som ligger till grund för de stora grälen mellan äkta makar? Komplicerade frågor om värderingar och livsfilosofi? Kanske, men under måndagskvällens avsnitt av "Gift vid första ögonkastet" i SVT fick vi se hur även några gamla kryddburkar kan väcka stark relationsmässig opinion.

På sociala medier går Martin Edlund under namnet @mingelmartin. Till vardags arbetar han som försäljningschef för Clarions hotell, och kallar sig själv för professionell minglare. I år medverkar han i "Gift vid första ögonkastet" i SVT.

På sociala medier går Martin Edlund under namnet @mingelmartin. Till vardags arbetar han som försäljningschef för Clarions hotell, och kallar sig själv för professionell minglare. I år medverkar han i "Gift vid första ögonkastet" i SVT.

Foto: SVT

Reality-tv2022-04-26 19:59

"Gift vid första ögonkastet" är SVT-serien där ett gäng singlar paras ihop av relationsexperter för att sedan inleda sina relationer med att gifta sig. Måndagens avsnittet var dygnets näst mest sedda nöjesprogram i Sverige, och nu har det gått upp för Nyköpingsbördige Martin Edlund – som gift sig med Jonas Strömqvist från Örebro – att han inte längre kan kliva utanför dörren utan att bli igenkänd. 

– Folk fryser liksom till is när jag kommer gående, tittar och viskar till varandra. När jag var på QX-galan igår kom till och med Petra Mede fram och sa att hon var helt fast i vår historia!

undefined
Jonas Strömqvist från Örebro och Martin Edlund från Nyköping utgör ett av paren i årets säsong av "Gift vid första ögonkastet" i SVT.

I skrivande stund har Martin inte själv sett det senaste avsnittet, men han har ändå förstått vad som blivit programmets stora snackis: kryddorna i hans skafferi, vars bäst före-datum gick ut för åtta år sedan.

Under avsnittet fick tittarna se när Jonas flyttar in hos Martin, som snabbt fick kritik för hur hans bestick låg i lådorna och för kryddorna i skafferiet som passerat sina bäst före-datum.

– Det var typ 14 personer i går som frågade om de jäkla kryddorna, skrattar Martin först, men blir senare allvarlig.

– Jag känner ärligt talat att det stör mig om man lägger massor av energi på hur besticken ligger i lådan. Men det är där som hela produktionen kommer in – de gav oss verkligen fantastiska verktyg att relationsarbeta. Vem vet, att ha någon som håller koll på att kryddorna gick ut 2014 kanske är precis vad jag behöver. 

undefined
På sociala medier går Martin Edlund under namnet @mingelmartin. Till vardags arbetar han som försäljningschef för Clarions hotell, och kallar sig själv för professionell minglare. I år medverkar han i "Gift vid första ögonkastet" i SVT.

Martin Edlund berättar att den proffsiga produktionen överraskat honom på fler plan. Av smittsskyddsanledningar var det under vigseln inte möjligt för varje make och maka att ta med sig mer än fem personer var, något som var en omöjlighet för Martin Edlund. 

– Det var nästan det jobbigaste i hela den här resan. Jag fick faktiskt ringa produktionen och säga att jag kanske skulle dra mig ur. Jag har väldigt många nära vänner och kunde absolut inte välja.

Trots hemlighetsmakeriet som rådde kring inspelningarna fixade SVT så att Martins stora skara vänner fick delta på länk genom en privat livesändning.

– Det var väldigt bussigt av SVT eftersom det gjorde det hela mycket svårare att hålla hemligt. Men ingen som sett vigseln avslöjade något, alla höll käften!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!