"Mord i Venedig" räddar Poirot från pension

Kenneth Branaghs tredje film om mästerdetektiven är betydligt kusligare än föregångarna.

Kenneth Branaghs nya film om mästerdetektiven Hercule Poirot är mer "Sherlock Holmes" än "Morden i Midsomer".

Kenneth Branaghs nya film om mästerdetektiven Hercule Poirot är mer "Sherlock Holmes" än "Morden i Midsomer".

Foto: Rob Youngson/ 20th Century Studios

Recension2023-09-14 11:57
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Deckare

Titel: Mord i Venedig
Visas på: Bio
I rollerna: Kenneth Branagh, Tina Fey, Michelle Yeoh
Regi: Kenneth Branagh
Speltid: 103 min
Betyg: 3

För att locka Hercule Poirot ur sin isolerande pension bjuds han in till en Halloweenfest av vännen Ariadne Oliver. Det han inte vet är att en seans ska hållas för att få kontakt med en flicka som nyligen har mist sitt liv. Att huset där festen äger rum dessutom är hemsökt rör inte Poirot i ryggen. Men när ett mord sker under firandet krävs det kanske mer än hans jordliga förmågor för att lösa det.

Trots den långa raden av filmatiseringar har den här berättelsen som bygger på Agatha Christies roman "Hallowe'en party" (1969) aldrig tidigare filmatiserats. Varför är lätt att förstå. Handlingen kräver avancerade specialeffekter, och gör också att filmen särskiljer sig från Poirots annars ganska lättsamma tonalitet. Det är fortfarande rätt harmlöst utan grotesk blodspillan, som ett Cluedo-bräde som kommer till liv, men skådeplatsen tillför en välkommen suspens som har gett filmen en åldersgräns på 15 år.

Vi ser återigen Kenneth Branagh som både regissör och huvudrollsinnehavare. Han gör ett bra jobb med att damma av den belgiske detektiven i sina moderna, och betydligt mer glamorösa, uppdateringar. Det är mer "Sherlock Holmes" än "Morden i Midsomer". "Mord i Venedig" har potential att introducera Poirot för helt nya generationer. Den är också klart bäst i Branaghs trilogi, som redan väntas få en fjärde del.