Roman
Fríða Ísberg
Märket
Övers. Arvid Nordh
Norstedts
I den andra säsongen av HBO-serien "The White Lotus" kan man i fonden se vulkanen Etnas aktivitet symboliskt öka i styrka alltmedan karaktärerna förgör varandra under en lyxsemester på Sicilien. Isländska Fríða Ísbergs prisade romandebut däremot har inte minsta tillstymmelse till ett klyschigt pyrande berg i bakgrunden. Miljön är faktiskt så medvetet sterilt betonggrå att handlingen hade kunnat förläggas från Island till vilken plats på jorden som helst. Avsaknaden av yttre hot förstärker det som kommer inifrån.
Med två diktböcker i bagaget och en novellsamling – som häromåret nominerades till Nordiska rådets litteraturpris – går 30-åriga Fríða Ísberg nu främst i ledet av en ny typ av isländsk författargeneration. Genom fyra personers berättelser skildrar Ísberg i den tankeväckande romanen "Märket" ett polariserat klimat där empatisk förmåga paradoxalt nog har blivit högsta valör i strävan efter att skapa det perfekta samhällsbygget. Områden, arbetsplatser och individer "märks" utifrån ett empatitest som avgör om man utgör en risk och ekonomisk börda för samhället, vars pelare vilar på en psykologisk vårdgrund.
Den traumatiserade läraren Vinter kan genom märkningen undvika en farlig expojkvän men måste samtidigt leda sin klass genom det test som kommer att märka barnen för resten av livet. Den trasige Tristan å andra sidan missbrukar den nya drogen "trex" och har på grund av testvägran tvingats till en obskyr tillvaro på samhällets botten. Liksom i alla samhällen finns också här vinnare och förlorare.
På några ställen dyker det även upp en brevväxling mellan två bråkande väninnor. Här passar Fríða Ísberg på att föra in ett mer teoretiskt resonemang kring bokens huvudtema. "Det isländska ordet för förståelse har en viss isolerande innebörd; man försöker skilja det ena från det andra – det fula från det vackra, människan från djuret – för att isolera det och sedan utplåna det som inte är önskvärt."
"Märket" bjuder på helgjutna romanfigurer och vidrör många viktiga ämnen som kan översättas med dagsaktuella samhällsfenomen och politiska beslut. Stundtals blir det också spännande läsning. Men futurismen går ofta på tomgång och motvilligt måste jag erkänna att boken hade tjänat på en exploderande vulkan.