Så bra var "Kebaben på skäret"

När en kebabrestaurang för några år sedan öppnade i en exklusiv del av Stockholm blev många av områdets bofasta förskräckta.
De tyckte att kebaben lockade gangsters från orten till deras lyxiga avkrok.
Nu har händelsen blivit teater. Tidningens recensent ser en välproducerad show om grillat kött, rasism och kärlek.

Özz Nûjen och Arina Katchinskaia spelar två av rollerna i "Kebaben på skäret".

Özz Nûjen och Arina Katchinskaia spelar två av rollerna i "Kebaben på skäret".

Foto: Felix Olsson

Recension2023-02-07 11:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater

"Kebaben på skäret"

Av: Alma Kirlic

Scenografi och kostym: Hanna Cecilia W Lindkvist

Regi: Anna Novovic

I rollerna: Parwin Hoseinia, Özz Nûjen, Arina Katchinskaia, Caroline Rauf och Christoffer Rigeblad.

Eskilstuna teater

Riksteatern har på många sätt lyckats skapa riktig scenmagi med "Kebaben på skäret".

Redan när ridån går upp och spektaklet sakta men säkert sätter igång är känslan att scenografen lyckats skapa mycket av lite. 

Scenen är egentligen bara en spartanskt inredd kebabrestaurang med lite lampor, en skylt och två stora fönster. Men med snillrik användning av ljud och ljus tas publiken ändå med på en resa långt bortom stekosets fyra väggar – snyggt.

Storyn i "Kebabet på skäret" kretsar kring Kungsskärets kebab, en familjeägd restaurang i ett område där bara eliten har råd att bo.

Eftersom sagda elit tycker att de har rätt till lugn och ro i sitt dyra område startar de ett drev mot restaurangen, i hopp om att bli av med alla stökiga förortskids som gillar att hänga där.

Det är faktiskt helt otroligt att endast fem skådespelare ingår i ensemblen. Det är en mycket större mängd karaktärer som florerar i pjäsen. Med små och rappa klädbyten får man känslan av att det är en dubbelt, kanske rent av tre gånger så stor ensemble som rör sig på scenen. De många rollerna är ofta mycket roliga.

Bäst är veteranen Özz Nûjen i sin roll som den obotligt optimistiska restaurangägaren.

undefined
"Kebaben på skäret" har inspirerats av de verkliga händelser som ägde rum i Stockholm för några år sedan.

När han skämtar om att ordet "parafras" betyder "pengaprassel" skrattar hela publiken, och det är sorgligt att tänka sig att det i Stockholm för några år sedan fanns en riktig restaurangägare som likt Nûjens karaktär bara ville driva en grym kebabrestaurang – men som nästan blev vräkt på grund av grannarnas fördomar.

Trots Nûjens och skådespelarnas fantastiska insatser på scenen skjuter själva materialet sig själv lite i foten vid flera tillfällen. Skämt som var fantastiska i första akten återanvänds på ett slarvigt sätt i den andra. Halvvägs genom den andra akten börjar pjäsen trampa vatten innan det antiklimaktiska slutet, vilket är synd, för det urvattnar en annars mycket sevärd pjäs.

Den 27 mars återvänder "Kebaben på skäret" till Sörmland – denna gång till Nyköpings teater.