Författaren Hernan Diaz har tillbringat merparten av sitt liv i USA, där han har väckt litterär uppmärksamhet, nominerats till Bookerpriset och fått John Updike Award. Men han föddes i Argentina för 50 år sedan och växte upp i Sverige. Med "Egendom" bevisar han sin virtuositet.
Bokens första tredjedel är en nyckelroman om den osannolikt rike finansmannen Andrew Bevel och hans hustru Mildred. Den skärpa i iakttagelsen som Hernan Diaz ger prov på märks i varje detalj. Och det är en ren njutning att sjunka in i det sparsmakade språk på vilket Diaz beskriver ensamhet, smärta och död, likaväl som den själviska förblindelse som maktens och penningens män agerar med.
Med en stil så elegant att den är mördande, sticker Hernan Diaz hål på uppblåsthet och dumhet och blottlägger det svek som människan hänger sig åt för att klättra i hierarkierna. Hans beskrivning av en korkad, medellös överklasskvinna, som snyltar på sin omgivning och utnyttjar sin dotters sifferbegåvning som underhållning för att klänga sig kvar i salongerna, är bara ett av hans bländande porträtt.
Dottern är den nämnda Mildred. Som vuxen kommer hon att göra sin redan välbärgade make Andrew Bevel förkrossande rik genom att förutse börskraschen 1929 och se och utnyttja en svaghet hos New York-börsen. Så går hon i graven utan att någon anar att hon är stjärnan bakom maken.
Ett halvt sekel senare uppdagas sanningen av den kvinna som en gång tog diktamen från Andrew Bevel till hans självbiografi. Ida heter hon och är en värdig medspelare till Bevel. Hennes skrävlande, godhjärtade, vidskeplige far, som gärna vill tro att han är anarkist, hör också till bokens färgstarka persongalleri. Förtrollad matas man med mekanismerna bakom ekonomisk uppgång och fall och inser två ting: hur besläktad vår tid är med paret Bevels på 1920-talet och hur Hernan Diaz har lyckats skriva om snustorr ekonomi så att man genomilas av läsandets fröjd.
I nyckelromanen kallas Mildred och Andrew Bevel för Helen och Benjamin Rask. Där dör den psykiskt sjuka Helen ung efter en ny skrämmande behandling som Benjamin tvingat på henne. Innehållet i den del av "Egendom" som handlar om paret Bevel följer nyckelromanen ganska tätt – men en avgörande skillnad är att Mildred där dör i cancer. Med kuslig närvaro låter Hernan Diaz läsaren följa henne mellan smärta och morfin till "den skräckinjagande friheten i att veta att inget från och med nu kommer att bli ett minne".
År 1938 börjar Andrew Bevel diktera sin självbiografi för Ida som motvikt mot nyckelromanens falska påståenden om hans hustrus sjukdom och död. Han säger sig vilja upprätta Mildreds rykte. Ida märker snart att hans agenda är en helt annan, nämligen att avfärda hustrun som en hemtrevlig nolla.
Som en detektiv jagar Ida efter Mildreds själ och innan boken slutar har hon insett Mildreds avgörande roll inte bara som skicklig "finansman" utan också som mecenat för 1920-talets avantgarde inom musiken. Ida vet också vidden av sitt svek, när hon medverkade till att göra Mildred osynlig.
Det är mig fullkomligt omöjligt att klargöra hur informativ, kvick och spännande "Egendom" är samtidigt som den på djupaste allvar belyser människornas oförmåga att leva sina liv. Så vill ni följa Mildred och Andrew som förväxlar levandet med att arbeta och äta, äta och arbeta, läs då för Guds skull boken.