Waitress
Vad: Musikalen Waitress hyllar kraften i vänskap, drömmar och en riktig vällagad paj. Den är baserad på Adrienne Shellys film och skapad av Jessie Nelson och Sara Bareilles
Var: Stora Teatern i Norrköping
När: Fredagen den 15 september
Med: Mercedesz Csampai, David Alvefjord, Sven Angleflod, Jesper Barkselius, Klara Enervik, Camilo Ge Bresky, Sofia Jung, Krister Kern och Marika Strand med flera
Av: Roger Lybeck (regi och koreografi), Kristin Stenerhag (musik) och Stine Martinsen (scenografi och kostym)
Betyg: 4
Audere est facere" är en latinsk fras och betyder, kort och gott, "att våga är att göra". Vi måste, vid vissa tillfällen i livet, våga ta en risk och utmana vardagen för att nå drömmen.
Som att sätta upp en musikal, som få hört talas om före.
Som att bryta sig ur ett destruktivt förhållande, som kunde ha blivit slutet på allt.
Som att tävla med en nybakad paj, som ingen smakat på innan.
Här, när kulturkrisens rubriker sveper genom hela landet från vår pulserande ström och våldet på våra gator och torg aldrig har varit närmare, fångar Östgötateatern upp allt med sitt omedelbara mod och ger oss "Waitress". Vi blir, på Norrköpings egen lokala scen, serverade en lika färgstark som modern och passionerad musikal, som ger hopp om mer och kommer bära de östgötska teaterhusen hela hösten.
Med "Waitress" vågar så Östgötateatern fortsätta skapa nya upplevelser och upptäckter i sin stolta musikaltradition, som skämt bort oss så mycket genom åren. Den handlar om den gravida servitrisen "Jenna" (Mercedesz Csampai), som är fast i en liten stad och ett kärlekslöst äktenskap med en våldsam man "Earl" (Jesper Barkselius ser ut och är en amerikansk slusk). Hon flyr verkligheten genom att baka spektakulära pajer. När så en pajtävling utlyses ser hon sin chans att fly hemmet och förverkliga en sedan länge bortglömd dröm. Det blir allt annat än enkelt, när hon också inleder ett förhållande med sin gynekolog.
Mercedesz Csampai är fullkomligen lysande från första till sista ton och äger varje sekund vi ser henne – och det är verkligen nästan hela tiden. Hon spelar ut sitt totala register, landar så starkt i svärtan och mörkret och lyfter lika starkt i hoppet. I "Hon som var jag" vibrerar till och med kristallkronan i taket.
David Alvefjord, som är "Dr Pomatter" och "Jennas" gynekolog, är alldeles utmärkt i musikalen, där också vänskapen mellan de tre servitriserna i "Jenna", "Dawn" (Klara Enervik) och "Becky" (Sofia Jung) värmer hjärtat.
Att de också, tillsammans med den ständigt fyndige och humoristiske "Ogie Anhorn" (Camilo Ge Bresky), får briljera i vassa solonummer kryddar aftonen.
Det kan ta sin lilla tid innan karaktärerna, musiken och historien fångar dig i början, men den växer sakta, men säkert och till slut är du fast på det där lilla caféet med de 27 olika pajerna.
Jag lämnar Stora Teatern I Norrköping fylld av Mercedesz Csampais absoluta storhet och den vinnande ensemblens avslutade toner i "Öppen för allt", när jag plötsligt kommer tänka på Astrid Lindgren och ett citat ur "Bröderna Lejonhjärta", som faktiskt hade sin urpremiär på den här scenen i just det här huset 1984.
"Ibland måste man göra saker man inte vågar – annars är man ingen människa utan bara en liten lort.”