Varje barn är ett potentiellt gotiskt hot

Barnlöst par lever ett perfekt liv till dess att de förbarmar sig över tre barn på flykt i "Röd sol".

Johanne Lykke Naderehvandi (tidigare Lykke Holm) är författare och översättare. Senast gav hon 2020 ut romanen "Strega".

Johanne Lykke Naderehvandi (tidigare Lykke Holm) är författare och översättare. Senast gav hon 2020 ut romanen "Strega".

Foto: David Möller

Recension2023-04-07 11:57
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Roman

Johanne Lykke Naderehvandi

Röd sol

Albert Bonniers förlag

Återkommande tidningsreportage handlar om de par som väljer bort att skaffa barn. Självvald barnlöshet är nästan som en ny trend att förhålla sig till. Det är ju så mycket annat som livet också ska räcka till: karriär, relationer och resor. I "Röd sol" möter läsaren India och Kallas i ett odefinierbart Medelhavsland med västerländska drag. De har bestämt sig för en barnlös relation och deras liv beskrivs som den perfekta idyllen: shopping på väg hem från jobbet, hemlagad maten och utsökta viner. Men fort, mycket fort, tränger sig ett milt obehag in i berättelsen.

Paret reser till Kallas vän Desma och hennes stora hus vid havet. Redan på tåget skymtar tre barn förbi, samma barn som vi tidigare mött i Khashayar Naderehvandis roman "Hemsökelse" – ja, det är Johanne Lykke Naderehvandis make. Trion rör sig i en ny och annorlunda berättelse men med samma utsatthet. En brand i bergen för barnen till India och Kallas och plötsligt är det barnlösa paret i en föräldraroll som de både dras till och oroas över. Byråkratin hotar deras val men blir också en väg bort från ansvaret.

Johanne Lykke Naderehvandi skriver med ett poetiskt och bildrikt flödande språk, men värjer inte heller för en etisk frågeställning: vem har tid för barnet? Det är som om barnets existens utgör ett gotiskt hot mot varje form av idyll och krossar drömmar om hur ett liv ska vara. "Röd sol" tvingar oss att välja sida.