"Håtunaleken" och "Nyköpings gästabud": "Lyckat grepp"

Med pjäsen "Håtunaleken" har historien om "Nyköpings gästabud" har fått en så kallad prequel – som berättar om upprinnelsen till kungliga brödramorden i Nyköping 1317. På torsdagen hade båda pjäserna premiär på Nyköpingshus.

Fredrik Sundberg spelar brudgummens far på det bröllop som blir upprinnelsen till "Håtunaleken".

Fredrik Sundberg spelar brudgummens far på det bröllop som blir upprinnelsen till "Håtunaleken".

Foto: Akira Öberg

Recension2022-07-01 18:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater

Teater

"Håtunaleken" och Nyköpings Gästabud"

Manus och regi: Jerk Ohlson Westin

Koreograf: Martina Wessman

Musik: Anders Peev

Medverkande: Emil Forsberg, Martina Wessman, Svante Black, Carl Wahlqvist, Maja Lundqvist, Eva Westin, med flera.

Nyköpingshus borggård, Nyköping

De båda föreställningarna spelas med en halvtimmes paus emellan, under bar himmel på borggården i Nyhöpingshus. Tanken är att man ska kunna välja om man vill se båda pjäserna i en följd, eller bara den ena eller den andra.

undefined
Håtunalekens långa bröllopsscenen för tankarna till klassiska filmer och tv-serier som "Game of Thrones", och"Gudfadern, tycker recensenten.
undefined
Maja Lundqvists karaktär, Kristina står för mycket av humorn i "Håtunaleken".

Håtunaleken börjar med ett bröllop. Kung Birgers fogde ska gifta sig med en torparflicka på Håtuna, och kungen själv och hans drottning Märta står som värdar för bröllopsfesten. Stämningen är hög, men strax står kungens båda yngre bröder Erik och Valdemar vid porten. De är objudna, men kommer in ändå. Erik, som spelas av Emil Forsberg, är smart och självsäker medan Valdemar (Carl Wahlqvist) mer bara är bortskämd och grabbig. Valdemars hustru Kristina (Maja Lundqvist) är stupfull och skräckslagen efter att ha bevittnat hur hennes make och svåger mördade hennes far. 

undefined
Martina Wessman spelar drottning Märta. Hon har även koreograferat båda pjäserna.

I kung Birgers sällskap är det drottning Märta som har den politiska begåvningen och anar vad som kan vara på gång. Den egentliga maktkampen står mellan henne och Erik och tar sig uttryck i en dans med erotiska undertoner. Bröllopet slutar dock med att bröderna Erik och Valdemar fängslar kungaparet. 

undefined
I "Nyköpngs gästabud" är det Eva Westin som står för humorn. Hennes karaktär är en mycket speciell piga på Nyköpingshus.

I "Nyköpings Gästabud", elva år senare möts de alla igen. Äldre, bittrare och mer misstänksamma. Erik har mognat och är beredd att försonas med Birger, som i sin tur har lyckats återta makten. Hur det slutar vet vi. Men innan vi har kommit så långt har vi fått vara med om storslagna ensemblenummer, sett fajter, fått skratta och lyssna på tidstypisk musik. 

undefined
Anders Peev är kompositör och har skrivit musiken till föreställningarna. Han medverkar även som musikant.

Att sätta den i Nyköping ganska utslitna berättelsen om hur kung Birger ställde till med julkalas, bjöd in sin bröder till festen för att ta dem till fånga, låsa in dem, kasta nycklarna i ån och låta dem dö av svält, i ett vidare sammanhang är ett lyckat grepp. 

undefined
Emil Forsberg spelar rollen som hertig Erik i de båda pjäserna. Han är något av de båda spelens huvudperson tillsammans med Birgers drottning Märta.

Skildringen av det historiska förloppet med politisk maktkamp – men även de mänskliga aspekterna med svartsjuka, girighet, kärlek, rädsla och syskonrivalitet – blir tydligare och mer intressanta när man har sett båda pjäserna. 

Dessutom känns det som att hela gänget i Sörmlands Teater har haft jättekul när de fick sätta tänderna den mer oberättade historien i Håtuna utanför Uppsala 1306.