Teater pÄ NynÀs: KÀrlek och krig i dimmig midsommarnatt

NÀr Scenkonst Sörmland spelar William Shakespeares gamla komedi "En midsommarnattsdröm" har handlingen snudd pÄ förlagts till NynÀs slott utanför Nyköping. Och tiden Àr 1930-tal.

Äntligen bröllop. Hippolyta och Teseus, alias Ingela Schale Berghagen och Lars Bethke, hittar rĂ€tt till slut.

Äntligen bröllop. Hippolyta och Teseus, alias Ingela Schale Berghagen och Lars Bethke, hittar rĂ€tt till slut.

Foto: Markus GĂ„rder

Recension2023-06-29 10:20
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

TEATER

William Shakespeares

En midsommarnattsdröm

Manus: Lucas Svensson

Regi: Maria Weisby

Scenografi: Sven Dahlberg

Koreograf: Johanna Lindh

Kompositör: Safoura Safavi

PÄ scenen: Lars Bethke, Ingela Schale Berghagen, Mats JÀderlund, InÚs Cherif, Anders Jacob, ThérÚse Svensson, Lucas Carlsson, Dag Andersson.

Scen: Teaterladan, NynÀs slott.

Produktion: Scenkonst Sörmland

Spelas vid NynÀs 4-27 augusti. Under hösten turnerar förestÀllningen i Sörmland med omnejd.

Spjuvern Puck gĂ€ckar fortfarande och Ă€lvkungen förvĂ€nder Ă€ven fortsatt synen pĂ„ de inblandade med sin kĂ€rleksört. Men dramatikern Lucas Svensson och regissören Marias Weisby vill berĂ€tta om nĂ„got mer Ă€n bara spirande kĂ€rlek, förvirrande förvĂ€xlingar och midsommarnattens dimslöjor. I deras version dyker ocksĂ„ muller frĂ„n 1900-talets mörkaste Ă„r upp och paralleller dras till vĂ„r egen tid dĂ„ Europa Ă„terigen stĂ„r pĂ„ randen till ett storkrig. 

Under takbjĂ€lkarna i den gamla ladan har en enkel men effektiv scen byggts upp. Inredningen a la 30-tal Ă€r rolig att titta pĂ„, liksom klĂ€nningarna och kostymerna. NĂ€r nĂ„gra danssteg tas sĂ„ Ă€r det till tidstypisk musik. I midsommarnattens trolska skog Ă„ngar dimmorna upp frĂ„n underjorden. 

Det rustas till bröllop pĂ„ den gamla herrgĂ„rden och godsherren smider samtidigt planer för sin egen dotters rĂ€kning. Hon ska giftas bort med sonen till en framgĂ„ngsrik industriman. Kanske kan det rĂ€dda slottet, vars ekonomi tycks vara pĂ„ upphĂ€llningen. Det Ă€r nya tider, det feodala Ă€r pĂ„ nedgĂ„ng, nya nĂ€ringar pĂ„ uppgĂ„ng. 

För underhÄllningen pÄ bröllopet ska Botten svara, en gammal trotjÀnare pÄ godset som tÀnker ta tillfÀllet i akt att framföra nÄgra sanningar om över-och underordning, klassamhÀllet och Àgandet som roten till krig och förtryck.

Samtidigt antyds att andra krafter ryms pĂ„ herrgĂ„rden – vissa sörmlĂ€ndska storgods lĂ€r ju ha varit centrum för nazistanhĂ€ngare under andra vĂ€rldskriget.

Ett vilddjur hÀrjar, en demon som lÄtsas stÄ pÄ tjÀnstehjonens sida men som i sjÀlva verket mest vÀrnar om sin egen makt. Inte sÀrskilt mycket fantasi behövs för att sÀtta nutida namn pÄ det vidundret. Vladimir, kanske?

Ja, allvaret finns dÀr hela tiden, ibland i mer Àn övermÄtt. För den hÀr midsommarnattsdrömmen vill gÀrna spÀnna över hela registret av aktuella frÄgor.

Flera nya lager, alltsĂ„, men huvudpersonerna Ă€r desamma som i Williams gamla pjĂ€s och karaktĂ€rernas namn Ă€r ocksĂ„ nu hĂ€mtade frĂ„n det antika Grekland. Möjligen hade 1600-talets engelsmĂ€n bĂ€ttre koll pĂ„ vad de antika namnen stod för – att Hippolyta var amasonernas drottning Ă€r nog numera inte allom bekant. Att kvinnan vid skrivmaskinen ivrar för emancipation och befruktning utan mer Ă€n nödvĂ€ndigt iblandning av mĂ€n framstĂ„r i en annan dager efter en googling pĂ„ just Hippolyta.

NĂ„vĂ€l, hĂ€r finns ocksĂ„ massor av situationskomik och fina skĂ„despelarinsatser att roa sig med. Älvkungen hĂ€ller kĂ€rleksört i drottningens ögon pĂ„ det att hon ska bli vansinnigt förĂ€lskad i den första bĂ€sta hon möter. Det rĂ„kar vara en Ă„sna – och hon blir genast mer Ă€n lovligt till sig i trasorna alltmedan "Ior" ylar med, trots initial förvĂ„ning.

Alla, precis alla, blir kÀra i helt fel personer, men det vore förstÄs ingen riktig förvÀxlingskomedi om inte allt redde ut sig pÄ slutet. Utom hotet över Europa. Som fortfarande hÀnger över oss.