Vad hände med Europas ljusa framtidstro?

Näst ut bland våra klassikertips är wunderkind-regissören Tom Tykwers första engelskspråkiga film "Heaven" (2002). Sedd med dagens ögon är den en relik från en svunnen epok.

Krzysztof Kieślowski (1941–1996) hann inte själv göra film av sitt sista manus. Uppdraget gick efter hans död till Tom Tykwer.

Krzysztof Kieślowski (1941–1996) hann inte själv göra film av sitt sista manus. Uppdraget gick efter hans död till Tom Tykwer.

Foto: Creative Commons/Alberto Terrile

Filmtips2023-06-15 11:57
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drama

Titel: Heaven

Visas hos: Amazon Prime

I rollerna: Cate Blanchett, Giovanni Ribisi, Remo Girone

Regi: Tom Tykwer

Speltid: 96 min

Jag var inte mer än tio år gammal när den polske mästaren Krzysztof Kieślowski och parhästen Krzysztof Piesiewicz skrev sitt sista manus. Efter Trikoloren-trilogin tänkte Kieślowski påbörja en ny trehövdad filmisk hydra: om Himmel, Helvete och Skärseld. Men han hann inte längre än till himlen.

Filmatiseringsuppdraget hamnade i händerna på den tyske "Spring Lola"-regissören Tom Tykwer, som vid millennieskiftet hörde till kinematografins hetaste namn. "Heaven", hans första engelskspråkiga alster, gjorde ett rätt starkt intryck 2002 med sina färgrika, snabba scener, Arvo Pärts intensiva musik och den välfångade kontrasten mellan Turins skyskrapor och Montepulcianos medeltida gränder. Den uppskattades av kritikerna som en kraftfull modern tolkning av italienska gangsterfilmer från 1970-talet.

Nu, 20 år senare, blir man mest generad av historien om Philippa (ung Cate Blanchett!) som fängslas av korrumperad italiensk polis efter sitt försök att söka rättvisa på egen hand. Generad även över hur detta mångbottnade manus med dagens ögon förefaller så naivt och långsamt i sina moraliska grubblerier och sin tro på kärleken som människans enda räddning. Generad över hur det självupplevda millenniala europeiska framtidshoppet fullständigt har krossats av cynismen.