Humorshow
Vad: "Puss och kram"
Plats: Culturum
Med: Magnus Betnér och Henrik Nyblom
Jag är sen till showen.
En olycka i Södertälje har gjort att jag tvingats köra som aldrig förr för att hinna till Culturum i tid.
I vanliga fall brukar jag inte rekommendera att ha maxpuls och adrenalinpåslag som sinnesstämning inför ett recensionsjobb.
Men Henrik Nyblom och Magnus Betnér börjar sin föreställning med ett sådant jävla tryck att deras energi och min egen (och resten av publikens, som har kännbar freedagsfeeling) gifter sig väl.
På tal om energi – vilket vulkanutbrott till scenpersonlighet Henrik Nyblom är. Jag vet att han är sprallig i "Bäst i test", men under showen på Culturum blir det för mig tydligt att det är på scenen han hör hemma.
Efter en gemensam öppning lämnar Magnus Betnér scenen och låter Henrik Nyblom under en ganska lång stund underhålla oss helt själv. Och underhålla, det kan han.
Jag vet inte om jag skulle kalla det för traditionell standup, det är mer som en pajjig, lajjig, tokig dialog med publiken. Henrik skämtar om allt från att få ligga i Finland till att vara fascinerad av ovanliga speglar – och tack vare hans älskvärda och helt flippade personlighet (och stora mått självsäkerhet på scenen) så blir allt kul.
Det uppstår också helt galna skratt när han plinkar loss på sitt piano och sina instrument – men mer om det strax.
Efter att Nyblom hållit låda byter han plats och låter Magnus Betnér (till publikens stora nöje – det märks att en humorlegendar är på plats) inta scenen.
Jag minns hur bra han var 2013 – han är lika bra nu.
Det är kul att han lyckas göra personlig humor utan att bli för privat, och roligast är han i sina olika anekdoter om sina döttrar (och hur jobbigt det är när pappa vill gå på krogen och tvingas umgås på samma plats som sin 18-åring).
Men nu, till musiken.
Det är egentligen sjukt att erkänna, men de för mig roligaste stunderna under kvällen uppstår när Henrik Nyblom går loss på sitt piano och Magnus Betnér – likt en generad men ändå smått road förälder – ser på och skakar på huvudet.
Under showens crescendo improviserar de två komikerna fram en låt med hjälp av publiken, som får bestämma ackord, ämne och till och med hjälpa till att spela (shout out till killen från publiken som axlade rollen som gitarrist! Och till kvinnan vars jacka Nyblom snodde och idkade samlag med på scenen!)
Det är pajjigt och larvigt, men det funkar. Som det funkar! Jag minns inte när jag skrattade så här mycket på Culturum sist.
Den 24 maj kommer föreställningen till Tallåsaulan i Katrineholm.