Sörmlands kulturaktörer om ovissheten: Som i ett vakuum

"Ullared tar in tusentals människor och flygplanen fylls upp. Varför kan inte teatrarna öppna då?"

Sörmländska kulturaktörer ger sin syn på den kritik som har riktats mot kulturminister Amanda Lind de senaste dagarna.

Sörmländska kulturaktörer ger sin syn på den kritik som har riktats mot kulturminister Amanda Lind de senaste dagarna.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Sörmland2020-08-05 18:50

Det säger Anette Belander, sörmländsk musikalartist som gått utan jobb hela våren.

De senaste dagarna har kultur- och idrottsminister Amanda Lind fått hård kritik från kultur- och nöjesbranschen. Coronarestriktionerna, som bland annat innebär en publikbegränsning på 50 personer, har slagit hårt mot branschen. Kritiken riktas främst mot inkonsekvens och oklara besked.

– Jag håller med i kritiken. Vi vill ju inte öppna upp alla teatrar och fylla dem på en gång, men samtidigt ser man att Ullared tar in tusentals människor och att flygplanen fylls upp. Varför kan man inte öppna teatrar då? undrar musikalartisten Anette Belander, bosatt i Åkers styckebruk.

Hon har själv tvingats försörja sig på a-kassa sedan föreställningarna hon medverkade i på Chinateatern i Stockholm lade ner vid pandemins intåg. 

Daniel Gildenlöw, musiker och frontman i Eskilstunabandet Pain of Salvation, har varit verksam sedan tonåren och menar att om restriktionerna ska värnas borde frågan snarare vara hur Ullared får vara öppet.

– Det är helt enkelt skillnad mellan jobb och jobb. Det är uppenbart att åtminstone vår hörna av kulturverksamheten är konstant utnyttjad och tagen för given. Det här är ett större sociopolitiskt problem på systematisk nivå och inget en ensam minister kan lösa, säger han.

För de kommunala och regionala kulturaktörerna i Sörmland har krisen inte slagit lika hårt som mot enskilda individer, men likväl är förståelsen för kritiken stor. Lasse Persson är tillförordnad verksamhetschef på Nyköpings arenor. Med ett ansvarsområde som täcker evenemang i lokaler som Rosvalla, Culturum och Nyköpings teater ser han hur många som drabbas av restriktionerna.

– Det råder i princip näringsförbud och det är lätt att tänka att det bara handlar om Danny Saucedo och hans manager, men det är otroligt många jobb som man går miste om just nu. Det är ljudtekniker, ljussättare, transportansvariga, filmare och fotografer, säger han och fortsätter:

– Jag tror fortfarande att branschen kan repa sig, men det beror på hur mycket som förändras och hur snabbt. Väntar man till nästa år kan det bli svårt. Artister måste göra annat, man kan inte bara sitta och vänta.

Liksom många andra tycker han att restriktionerna borde gå att anpassa efter olika typer av lokaler och att budskapen varit inkonsekventa. Den inställningen delar Gustav Person, konstansvarig på Katrineholms konsthall.

– Jag förstår att man som frilansande kulturarbetare, som har levt i limbo, känner att kulturen inte behandlas som en viktig del av samhället.

För den lilla konsthallen, som vanligtvis inte har fler än 50 besökare åt gången, har restriktionerna inte slagit lika hårt som för många andra, menar han. 

Maria Weisby, konstnärlig chef för Scenkonst Sörmland, är förstående till gällande restriktioner, men även till kritiken.

– Restauranger kryssar bord, det kan man göra i en salong också, säger hon och tillägger att hon förstår att frustrationen växer, samtidigt som situationen är svår.

– Det handlar om möjligheten att försörja sig och överleva, men också om att inte bli sjuka, säger hon.

Precis som flera andra tror hon att kulturaktörer alltid känner sig mer eller mindre bortprioriterade i politiken.

– Det är en svår tid, många mår dåligt och då är det oerhört viktigt med kultur. Kulturen får oss att uppleva, bearbeta och känna gemenskap. När allt det går förlorat, det är klart det blir tufft då, säger hon.

Så har regeringen stöttat

  Vissa statliga institutioner, såsom museer och scener, får bidrag utbetalda i förtid.

  Krisstöd till kulturverksamheter med förlorade intäkter till följd av inställda eller framskjutna evenemang, liksom till film, författar- och konstnärskapsverksamhet.

  Krisstöd till statliga kulturinstitutioner, såsom Skansen, Dramaten, Operan och Vasamuseet.

  Stöd till lokal och regional kultur i landet, såsom konserthus, teatrar och bibliotek. 

  Omfördelning av stöd till arrangörer och fria kulturskapare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!