Den unga adelsmannen Orlando bestämmer sig för att aldrig bli gammal. Drömmen uppfylls, men en dag vaknar han som en kvinna. Instängd i korsett och utan rättigheter ser Orlando plötsligt livet från helt andra vinklar.
Virginia Woolfs roman var en tidig hyllning till den androgyna kvinnan och tematiserade 1920-talets och kvinnlighetens problematik. Något som tangerar det tema som Scenkonst Sörmland valt att tillämpa på sina produktioner under året – nämligen makt och kärlek.
– Det är första gången vi har ett gemensamt tema. Det handlar om att se vad som rör sig i samtiden. Vi ska ju vara aktuella som scenkonstinstitution, säger Maria Weisby, regissör för pjäsen och konstnärlig chef vid Scenkonst Sörmland.
– Jag tycker att temat makt och kärlek är intressant i efterföljden av #metoo-rörelsen. Makten påverkar kärleken och kärleken påverkar makten. De två har tyvärr väldigt mycket med varandra att göra.
Vartannat år i ett drygt decennium har Scenkonst Sörmland arrangerat en sommarteaterturné som börjar i Teaterladan vid Nynäs slott för att sedan spelas på andra platser i länet. Med årets föreställning gäller samma sak. Med undantag att publikantalet just nu är satt till 22 personer – alltså 61 platser färre än vanligt. Siffran kan komma att höjas om restriktionerna lättas ytterligare.
– Det är ju väldigt tråkigt. Men samtidigt känns det jättebra att vara igång. Jag har alltid tyckt att det har känts meningsfullt att hålla på med teater och konst. Men nu känns det nästan ännu mer.
– Livet och döden har kommit varandra ganska nära under året, vilket är ett element som även finns i pjäsen. Den är ganska melankolisk.
Ensemblen – som består av skådespelarna Léonie Vincent, Ingela Schale Berghagen, Måns Clausen, Mats Jäderlund och Anders Jacob – har repeterat sedan i april och fortsätter med det fram till premiären den 6 augusti.
Men innan det blir det smygpremiär på Pridefestivalen i Stockholm den 4 augusti. Åtminstone för vissa delar av pjäsen.
– Det känns viktigt eftersom pjäsen betyder något för det communityt. Könstillhörighet är inte det väsentliga, utan det är att kunna röra sig fritt mellan kön och sexuella preferenser. Men på den tiden gällde det att ha en tolerant man som kanske själv ägnade sig åt polyamorösa äventyr.