Eleverna ser mer stök i våra skolor än vad lärarna gör

Lärare och elever har inte samma syn på när det är studiero. Det behöver de ha. Annars blir kunskaperna lidande.

Studiero ger kunskapskraft. Inte ens hälften av eleverna i femte och åttonde klass svarar att det ofta eller alltid är studiero i klassrummet.

Studiero ger kunskapskraft. Inte ens hälften av eleverna i femte och åttonde klass svarar att det ofta eller alltid är studiero i klassrummet.

Foto: Alexander Olivera/TT

Ledare2024-08-21 06:30
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

För att den svenska skolan ska bli bättre måste fler känna studiero – ofta eller alltid. Där det är stökigt behöver skolorna ha kraft att göra något åt det. 

Den här veckan kommer de flesta elever i grundskola och gymnasieskola att börja sitt nya läsår. Några tar de första trevande stegen in i förskoleklassen, andra kickar världsvant igång trean på gymnasiet. För många lärare är det ännu ett läsår med nya unga ansikten att lära känna och möta på ett proffsigt sätt och skapa gemensam arbetsmiljö med.

undefined
Tre grundskolor från Oxelösund ingår i Skolinspektionens enkät för 2024, tillsammans med fyra från Trosa kommun. Totalt i landet har 151 000 elever svarat.

Skolinspektionens årliga skolenkät mäter bland annat just trygghet och studiero i skolan. Det behövs en vardag där läraren kan göra sitt jobb och eleverna får det som de har rätt till. 151 000 elever och 45 000 lärare har svarat på enkäten. Från vår del av Sörmland ingår tre skolor från Oxelösund kommun: Ramdalsskolan, Peterslundsskolan och Oxelöskolan, samt fyra skolor från Trosa kommun: Fornbyskolan, Kyrkskolan, Skärlagskolan och Vitalisskolan.

2024 års enkät understryker något anmärkningsvärt: Elever och lärare har inte samma bild av när det är arbetsro på lektionerna. Lärarna ger en betydligt mer positiv bild av läget än vad eleverna gör. 

Frågan som ställs till lärarna är om det är stökigt på just lärarens egna lektioner. Eleverna svarar på frågan hur ofta det är arbetsro på lektionerna. Eleverna uppfattar alltså mer av stök än vad läraren gör. Skillnaderna mellan elevers uppfattning och lärarnas svar är inte något nytt för årets mätning. Svaren från eleverna om studiero har varit likartade sedan 2012. Det här är ett långlopp att få ordning på.

Bara fyra av tio elever – en minoritet av eleverna i femte och åttonde klass – svarar att det ofta eller alltid är studiero på lektionerna. Det är oacceptabelt lågt.

Åtta av tio lärare i grundskolan svarar att ofta eller alltid är arbetsro på deras lektioner. Lärarnas svar är, trots detta, en försämring jämfört med 2022. 

Skolinspektionen skriver: ”Tre procentenheter färre av grundskollärarna och fyra procentenheter färre av gymnasielärarna svarade att det alltid eller ofta är studiero på deras lektioner.”

Sett över tid visar Skolenkäten att lärarna lägger alltmer tid för att upprätthålla ordningen. Den trenden måste brytas. 

Eleverna har sagt så länge. Dags att agera. Exakt hur lär variera från skola till skola, klass till klass. Men det underlättar garanterat om elever och lärare är överens om vad som är en stökig respektive ordnad arbetsmiljö, vilket skolans ledning har att se till. 

Då kan också rätt insatser lättare komma på plats.