Brittiska Channel 4 har på något sätt kommit över den databas över väljare och väljargrupper som president Donald Trumps digitala kampanj framgångsrikt använde i valet 2016 i sociala medier. Där framgår att en del av denna aktiva väljarpåverkan var att övertyga vissa grupper att inte gå och rösta. Av de som skulle förmås avstå var mer än hälften icke-vita väljare, enligt Channel 4. I nyckelstater som exempelvis Wisconsin minskade också valdeltagandet kraftigt bland svarta väljare, som i stor utsträckning brukar rösta på Demokraternas kandidat. I slutänden vann Trump delstaten.
Demokratiska val handlar alltså inte bara om de väljare som gör val, utan ibland också inte gör det. Det är fritt fram att låta bli att rösta utifrån egen övertygelse. Däremot är det betydligt fulare och demokratiskt mycket tveksamt att ena sidan driver på för att motståndarens väljare inte ska använda sin röst.
Kanske har Trumps kampanjstab några snarlika mål också denna gång, sett till den inledande tv-sända debatten mellan president Donald Trump och Demokraternas kandidat Joe Biden. Om allt blir en cirkus blir det också svårare att ta in motståndarens budskap. När Trump inte pratade i mun på sin motståndare och triggade igång Biden på samma sätt, attackerade han moderatorn från Fox News (!) för sättet som frågan var ställd på eller annat.
Syftet med att delta i en debatt är inte alltid att erbjuda väljarna tydliga val. För en kandidat som Trump – och i det läge han är – kan det vara mer värt att göra debatten så osammanhängande och svårbegriplig som möjligt. Inte minst i en polariserad tid, där motståndarens möjligheter växer med hur många väljare som kan mobiliseras.