Under förra året anmäldes nästan en kvarts miljon bedrägeribrott i Sverige. En häpnadsväckande siffra, men ändå är mörkertalet stort. Bedrägerierna kan ske på flera olika sätt, men det som ökar mest är bedrägerier genom social manipulation. Med andra ord att bedragarna manipulerar människor till att genomföra transaktioner. Mest drabbade är äldre men problemet är utbrett, och Sörmland är dessvärre inget undantag.
Bara under de senaste månaderna har ett par i Nyköping blåsts på 1,2 miljoner kronor av sin assistent. I samma kommun blev en 95-årig kvinna lurad av bedragare som uppgav sig vara en bank och därefter kom till hennes hem och tog både bankkort och smycken. I Gnesta har flera personer blivit uppringda av bedragare som utger sig för att vara Postkodlotteriet.
Den ekonomiska förlusten för brottsoffren varierar, men för många handlar det om stora summor. Pengar som de flesta aldrig får se igen, eftersom uppklarningsgraden av dessa brott ligger på några få procent och ofta finns ingen rätt till ersättning. Det är ett hårt slag – att se sina livsbesparingar raserade är något som vem som helst skulle förlora sömn över.
Men för många brottsoffer är det inte bara den ekonomiska förlusten som svider, utan även den medföljande skammen. Då många bedrägerier handlar om manipulation är det enkelt att förstå den skam som uppstår – även om den givetvis är felplacerad. Känslan av skam har tyvärr ofta ett järngrepp över människor och det är en av de svåraste känslorna att prata om. Många bedrägerier blir därmed inte polisanmälda, vilket är problematiskt eftersom möjligheten att få ett brott uppklarat utan att anmäla det är obefintlig.
Nyligen har finansinspektionen granskat bedrägerierna, vilka de slår fast är ett stort samhällsproblem som göder den organiserade brottsligheten. Det kanske viktigaste budskapet från deras rapportlansering är att de understryker att det finns en gräns för hur skeptisk och väl insatt en konsument ska behöva vara. För visst bör alla människor vara uppmärksamma, men när telefonnummer manipulerats, personlig information kapats och bedragarna spelar på andras mänsklighet kan det omöjligen vara brottsoffrets fel. Därmed måste skammen placeras på bedragarna, inte på offret.
Finansinspektionen konstaterar även i sin rapport att de behövs skärpt lagstiftning som ställer högre krav på företag, i synnerhet bankerna och betaltjänstleverantörerna, att skydda konsumenterna för att stoppa bedrägerierna. Det borde vara självklart.
Att äldre ska se sina besparingar försvinna och samtidigt leva med skam över att de blev manipulerade och lurade är ovärdigt. Bedrägerierna måste upphöra – och politiker måste göra mer för att skydda våra äldre medborgare.