Regeringens mindre halva jublar över att Ă€ntligen ha fĂ„tt lĂ€gga ned en flygplats, Bromma. En nedlĂ€ggning som garanterat dröjer ett decennium eller sĂ„, men miljöpartisterna firar redan sjĂ€lva tanken med ett tĂ„rtkalas. Den andra, den större regeringshalvan, Socialdemokraterna, försöker förklara att man har en plan för framtidens plan â och att den handlar om Arlanda. Bara Arlanda. Den enda flygplatsens politik.
NĂ€r Stockholmsbaserade intressen â gröna eller inte â fĂ„r diskutera utveckling sĂ„ hittar de ytterst sĂ€llan utanför lĂ€nsgrĂ€nsen. Inte heller Stockholms handelskammare orkar med annat Ă€n att krĂ€va jĂ€ttestora investeringar i Arlanda. NĂ„gon som mot förmodan kastar en blick söderut ser som bĂ€st Kastrup, men inget annat.
Det hĂ€r Ă€r bedrövande, men inte förvĂ„nande. Intresset för annat Ă€n det enkelspĂ„riga finns inte. Det var uppenbart nĂ€r regeringen en gĂ„ng försökte utreda vad som mĂ„ste till efter Bromma â och ingen dĂ€r verkar ha tĂ€nkt djupare Ă€n sĂ„ under pandemin, heller. Regeringens njugga instĂ€llning till den större StockholmsnĂ€ra flygplatsen söder om huvudstaden har manifesterats i ett uttalat ointresse för Skavstas öden och möjligheter, hur den icke-statligt Ă€gda flygplatsen ogenerat har sĂ€rbehandlas jĂ€mfört med statens egna Ă€r ett typexempel. Samtidigt Ă€gnar Moderaterna och Liberalerna all sin kraft Ă„t att sĂ€ga nej till att lĂ€gga ned Bromma. VĂ€nsterpartiet gör vĂ„gen av lycka, och Centerpartiet anser att det hade varit smartare strategi att ha en lösning före ett nedlĂ€ggningsbeslut.
Det Ă€r klart att Skavsta inte Ă€r Bromma, men flygplatsen hĂ€r Ă€r betydligt bĂ€ttre Ă€n hur frĂ€mst socialdemokrater och miljöpartister i huvudstaden ser pĂ„ den. Det Ă€r inte nĂ€ra till Stockholms innerstad, Skavsta Ă€r inte att landa i centrum, lika lite som Arlanda Ă€r det. Men det finns möjligheter, om man vill. Det Ă€r uppenbart sĂ„ att Skavstas Ă€garbild â privat-kommunalt â gör att regeringen ser negativt pĂ„ flygplatsen i Nyköpings potential. Men att nĂ€ringslivet, som inte bör ha samma ensidiga bild av att allt statligt Ă€r bĂ€st, snurrar likvĂ€l runt i samma navelludd.
Handelskammaren i Stockholm har aldrig engagerat sig i möjligheterna med OstlĂ€nken. DĂ€remot pratar den gĂ€rna om fyrspĂ„r till Uppsala, avstĂ„ndet mellan fint universitet och innerstad. Det Ă€r inte sĂ„ att vi som bor söder om Stockholm saknar egenintresse i Skavsta, OstlĂ€nken och i transportmöjligheterna söder om MĂ€laren, men den tydliga nonchalansen norr om MĂ€laren för tillvĂ€xt i östra Sörmland och Ăstergötland Ă€r utvecklingshĂ€mmande.
Morgondagens flyg Àr inte dagens. FörutsÀttningar, teknik och brÀnslen kommer att förÀndras, stegvis. Med en bra plan kan Stockholm-Skavsta avlasta trycket pÄ Arlanda, efter Bromma. Den planen behöver lyftas och luftas pÄ ett modigt och vidsynt sÀtt. VÄra folkvalda och nÀringsorganisationerna har ett sÀrskilt ansvar att agera. Visa att de inte alls delar de skygglappar som dominerar Bromma-diskussionen i huvudstaden och inom regeringskansliet.
BÀttre förbindelser söderut frÄn Stockholm, via just Nyköping och Skavsta, skulle vara ett samhÀlleligt plus, med tÄg och flyg. Inte bara för den hÀr regionen, utan ocksÄ för de platser i landet som nu fÄr se sin flygtrafik till och frÄn Stockholm avfÀrdad som en mindre detalj av regering och nÀringslivsintressen.