Från rondellerna först – till framkomlighet?

Rondellernas Nyköping förändras. Räkna med nya bråk om resecentrum.

Ingen längtar efter köer. Framtidens trafiklösningar behöver handla om att möta folks behov och minimera krångel.

Ingen längtar efter köer. Framtidens trafiklösningar behöver handla om att möta folks behov och minimera krångel.

Foto: Magnus Grimstedt

Ledare2025-03-10 06:30
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Smidigare framkomlighet och kortare kötider – i Nyköping har svaret länge varit att skrota trafikljus. Rondellerna har regerat. Rödljusen vid lasarettet har stått som ett stadigt undantag. Men det har länge känts som en tidsfråga innan trafikljusen i korsningen Lennings väg/Trosavägen skulle släckas permanent. Till förmån för en rondell till – eller två. 

Nu verkar ljussignalerna i den lokala trafikpolitiken skifta. Beskedet att två centrala rondeller permanent ska ersättas med trafikljus är ett anmärkningsvärt fotbyte. Kors i taket! Läsarna tycker till och det här engagerar.

Därmed inte sagt att rondellernas tid är förbi, men vägvalet är en ny signal. Att rödljusen kan användas för att alltid ge bussar större företräde nära resecentrum väger tungt, vilket framgår av SN-artikeln. 

undefined
Det här är en bild av Nyköping i oktober 2006: Stoppljusen i vid Repslagaregatan är snart ett minne blott. Allt fler korsningar får cirkulationsplatser. Men det är nya tider nu, 19 år senare.

Just resecentrum kommer att vara en stenhård trafiknöt att knäcka. Det känns som gjort för en akut trafikinfarkt. Räkna med många jättearga trafikanter. 

En huvudkonflikt är given: Vissa transportsätt ska ges företräde enligt planerna: kollektivtrafik, cyklar och gångtrafikanter. Trots att många lär behöva bilen till jobbet eller tåget också framöver. 

Jag vet, det här samtalet leder nästan alltid till rundgång och fler oförsonliga konflikter. Därför: försök nu att minimera missnöje. Det är inte ett misslyckande att erkänna att privatbilen inte blir mindre viktig framöver. Det är krass realism. 

Den framtida trafiksituationen i området stadskärnan, resecentrum och lasarettet måste därför formas med största möjliga pragmatism. Sök det smidiga för många. Funkar rödljus bättre så använd det. Men undvik direkta motåtgärder mot bilister. 

Centrum, strax intill, är ju för alla. Handeln behöver kunderna. 

undefined
Nya resecentrum tar alltmer form.

Våra stadsplanerare och trafiktänkare har ett uppdrag att tänka folkhälsa också. De ska underlätta för folk att välja promenaden och cykeln i stället för bilen. Men inte till dumdristighetens gräns. Ska privatbilar hållas borta just närmast resecentrum då krävs oerhört smarta lösningar för att täcka upp för den bekvämlighet och effektivitet som går förlorad. Hittills har vi inte sett ett tillräckligt uttömmande svar. 

Var tredje kommuninvånare bor inte i centralorten. Det kommer även folk från Oxelösund såväl som Björkvik. Tid spelar roll, även om stationen vid Skavsta kan bli många pendlares val för att slippa köra in i stan, om inte tidtabeller och turtätheter är katastrof. Transportsmidigheten i centrum behövs, oavsett. 

Det eldrivna äger samtidsutvecklingen. Privatbilen är på intet sätt på väg att dö. Det går att gnälla på att människan är lat, men framför allt är hon rationell. Det är svårt att bygga en framtid på att försvåra för det som människor helst väljer. Hur väl det än är menat.