Redan den berömda Al Capone, gangsternas gangster som satte skrĂ€ck i Chicagos undre vĂ€rld pĂ„ 1920-talet, nĂ„ddes till slut av rĂ€ttvisan genom ett skattebrott. Att hitta bevis som rĂ€cker för att fĂ€lla viktiga personer i den organiserade brottsligheten Ă€r och har alltid varit en stor utmaning. Att gĂ„ till pengarna, leta efter hĂ„l i personernas bokföring och skatteinbetalningar Ă€r dĂ€rför en av de metoder som har anvĂ€nts av rĂ€ttsvĂ€sendet â i mĂ„nga lĂ€nder och under lĂ„ng tid.
Metoden blir allt viktigare Àven i det kriminella landskap som finns i Sverige i dag, med en högre andel av brottsligheten som Àr organiserad i kriminella nÀtverk. Det Àr en typ av brottslingar som sÀllan kan fÀllas genom vittnesmÄl eller bevis som kan knytas direkt till just den personen. Metoder som avlyssning och bevakning av de kriminellas ekonomi Àr dÀrför viktiga verktyg för polisen.
Det hÀr en del av bakgrunden till att Skatteverket vill se lagÀndringar för den svenska sekretessen, vilket myndighetens chef Karin Westling Palm utvecklar i en intervju i DN (1/2). Sverige har i dag en tÀmligen omfattande sekretesslagstiftning som gör det svÄrt att köra olika typer av offentliga register mot varandra. Det underlÀttar för dem som exempelvis Àgnar sig Ät systematiskt bidragsfusk, döljer sin verkliga adress eller mörkar hur mycket inkomst man egentligen har.
Svenska myndigheter sitter samtidigt pÄ vÀldigt mycket information om oss medborgare. VÄra personnummer och BankID-system gör att det Àr enkelt och smidigt med allt frÄn att söka förÀldrapenning till att deklarera. Det innebÀr Àven att det finns stora mÀngder information om varje medborgare digitalt. Men dessa uppgifter fÄr alltsÄ inte jÀmföras med varandra. En myndighet kan inte ringa till en annan för att dubbelkolla en uppgift om en person som man misstÀnker döljer intÀkter frÄn kriminell verksamhet. Att ompröva denna grÀnsdragning Àr vad som nu Àr pÄ förslag. Det har majoritet i riksdagen och utreds just nu.
Det Àr uppenbart att nya tider, ny typ av kriminalitet och ny teknik krÀver att Àven myndigheter och rÀttsvÀsende fÄr nya verktyg för att bekÀmpa brottslighet. Ytterst finns det en koppling mellan svartjobb pÄ kemtvÀtten och att unga mÀn skjuts ihjÀl pÄ gatorna. I det kriminella systemet hÀnger alla delar ihop och möjliggör varandra.
Att sekretessen omprövas Àr högst nödvÀndigt. Andra tidigare förÀndringar, som att polisen i dag direkt kan beslagta lösöre frÄn personer som har betalningsanmÀrkningar hos Kronofogden har varit en stor framgÄng för att göra livet mer obekvÀmt för kriminella.
Samtidigt finns det risker med att dagens öppna digitala samhÀlle blir tillgÀnglig Àven för staten. I Sverige i dag Àr det inte ett problem utan kanske tvÀrtom nödvÀndigt. Men i en framtid dÀr staten inte vill medborgarna vÀl och inte Àr att lita pÄ Àr omfattande övervakning och delad information mellan myndigheter ett stort hot. En titt pÄ situationen i Kina ger en bild av riskerna som finns med ett sÄdant upplÀgg.
Huruvida ett förslag av den hÀr typen borde genomföras eller inte, kommer avgöras pÄ detaljer. Nyanser i hur lagen utformas och vilka funktioner som kan agera bromskloss om risken för maktmissbruk skulle uppstÄ. DÀrför Àr det svÄrt att vara för eller mot en ny lag innan alla detaljer finns pÄ bordet, men det finns god anledning att redan nu vara vaksam.