I den högst heta debatten om fri hyressĂ€ttning för nyproduktion har flertalet argument slĂ€ngts frĂ„n höger och vĂ€nster om marknadshyror och vad resultatet av detta skulle bli. Ett frekvent anvĂ€nt exempel Ă€r hur resultatet blivit Ă€r Finland, dĂ€r de sĂ„ kallade âmarknadshyrornaâ Ă€r rĂ„dande pĂ„ bostadsmarknaden.
Om Finlandsexemplet har Ludvig Filhm och Christian Pundars skrivit rapporten âMyter och sanningar om marknadshyror i Finlandâ frĂ„n HyresgĂ€stförbundet. I denna rapport radar de upp ofta förekommande motargument mot en liberalisering av hyresmarknaden. Exempelvis brukar kritiker mena att marknadshyror kostar staten mycket, att bostadsköerna Ă€r lĂ„nga och att de finska bostĂ€derna Ă€r dyrare Ă€n i dagens Sverige. I rapporten visar Fihlm och Pundars att argumenten Ă€r bristfĂ€lliga och att vissa till och med Ă€r rent felaktiga.
Sverige stÄr i en bostadskris. MÀnniskor har svÄrt att hitta en prisvÀrd bostad, oavsett om de letar i Nyköping eller Stockholm. Att debatten om reformeringen av den stelbenta och segregerande bostadsmarknaden dÄ fylls av bristfÀlliga och felaktiga motargument Àr uppseendevÀckande. BeröringsskrÀcken kring den fria hyressÀttningen i nyproduktion har varit sÄ stor att en faktagrundad diskussion knappt varit möjlig.
InnehĂ„llet i utredningsförslaget kallades ofta, av kritiker, för âmarknadshyrorâ. Detta Ă€r en term som dels inte överensstĂ€mmer med utredningsdirektiven, dels verkat för kritikerna i avskrĂ€ckande syfte. Att mĂ„la upp ett litet, liberaliserande steg i ett empiriskt grundat reformförslag pĂ„ bostadsmarknaden som ett mardrömsscenario, med hjĂ€lp av bristfĂ€lliga och felaktiga faktapĂ„stĂ„enden, Ă€r ett svek.
Sveket Àr inte heller mot vem som helst. Det Àr ett svek mot de mÀnniskor som i dagslÀget Àr utanför bostadsmarknaden och som, med hjÀlp av liberaliseringar och avregleringar, hade fÄtt det lÀttare att fÄ en bostad. Det Àr för de mÀnniskorna som politiker faktiskt ska föra sin politik.
Bostadspolitiken bör, precis som alla andra politiska omrÄden, prÀglas av empiri, nyansering och vetenskapligt stöd. Detta med en tydlig mÄlsÀttning: att göra livet bÀttre och enklare för fler mÀnniskor, men bostadsdebatten Àr precis som bostadsmarknaden lika trög.
Förhoppningsvis tar alla riksdagspolitiker sitt sunda förnuft till fÄnga och börjar förhandla, ordentligt, om hur vi reformerar bostadsmarknaden till en rörligare, tryggare och mer inkluderande motsvarighet. En sÄdan förhandling mÄste emellertid grundas i riktiga argument, inte av dess absoluta motsats.
SÄvÀl bostadsmarknaden som Sveriges bostadssökande förtjÀnar en reformerad bostadspolitik, som varken hindras av ideologiska övertygelser eller av en opportunistisk förhoppning om att avsÀtta en socialdemokratiskt ledd regering. Fri hyressÀttning i nyproduktion Àr ett första steg i en sÄdan riktning.