Bostadsdebatten förtjÀnar bÀttre

Sveriges bostadssökande förtjÀnar politiker som för en ordentlig bostadspolitik, som Àr grundad i empiri.

Bostadskris. Om fler ska ha nÄgonstans att bo krÀvs en skarpare debatt som möjliggör reformer.

Bostadskris. Om fler ska ha nÄgonstans att bo krÀvs en skarpare debatt som möjliggör reformer.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Ledare2021-07-23 21:00
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

I den högst heta debatten om fri hyressĂ€ttning för nyproduktion har flertalet argument slĂ€ngts frĂ„n höger och vĂ€nster om marknadshyror och vad resultatet av detta skulle bli. Ett frekvent anvĂ€nt exempel Ă€r hur resultatet blivit Ă€r Finland, dĂ€r de sĂ„ kallade ”marknadshyrorna” Ă€r rĂ„dande pĂ„ bostadsmarknaden.

Om Finlandsexemplet har Ludvig Filhm och Christian Pundars skrivit rapporten “Myter och sanningar om marknadshyror i Finland” frĂ„n HyresgĂ€stförbundet. I denna rapport radar de upp ofta förekommande motargument mot en liberalisering av hyresmarknaden. Exempelvis brukar kritiker mena att marknadshyror kostar staten mycket, att bostadsköerna Ă€r lĂ„nga och att de finska bostĂ€derna Ă€r dyrare Ă€n i dagens Sverige. I rapporten visar Fihlm och Pundars att argumenten Ă€r bristfĂ€lliga och att vissa till och med Ă€r rent felaktiga. 

Sverige stÄr i en bostadskris. MÀnniskor har svÄrt att hitta en prisvÀrd bostad, oavsett om de letar i Nyköping eller Stockholm. Att debatten om reformeringen av den stelbenta och segregerande bostadsmarknaden dÄ fylls av bristfÀlliga och felaktiga motargument Àr uppseendevÀckande. BeröringsskrÀcken kring den fria hyressÀttningen i nyproduktion har varit sÄ stor att en faktagrundad diskussion knappt varit möjlig.

InnehĂ„llet i utredningsförslaget kallades ofta, av kritiker, för “marknadshyror”. Detta Ă€r en term som dels inte överensstĂ€mmer med utredningsdirektiven, dels verkat för kritikerna i avskrĂ€ckande syfte. Att mĂ„la upp ett litet, liberaliserande steg i ett empiriskt grundat reformförslag pĂ„ bostadsmarknaden som ett mardrömsscenario, med hjĂ€lp av bristfĂ€lliga och felaktiga faktapĂ„stĂ„enden, Ă€r ett svek. 

Sveket Ă€r inte heller mot vem som helst. Det Ă€r ett svek mot de mĂ€nniskor som i dagslĂ€get Ă€r utanför bostadsmarknaden och som, med hjĂ€lp av liberaliseringar och avregleringar, hade fĂ„tt det lĂ€ttare att fĂ„ en bostad. Det Ă€r för de mĂ€nniskorna som politiker faktiskt ska föra sin politik. 

Bostadspolitiken bör, precis som alla andra politiska omrĂ„den, prĂ€glas av empiri, nyansering och vetenskapligt stöd. Detta med en tydlig mĂ„lsĂ€ttning: att göra livet bĂ€ttre och enklare för fler mĂ€nniskor, men bostadsdebatten Ă€r precis som bostadsmarknaden lika trög. 

Förhoppningsvis tar alla riksdagspolitiker sitt sunda förnuft till fÄnga och börjar förhandla, ordentligt, om hur vi reformerar bostadsmarknaden till en rörligare, tryggare och mer inkluderande motsvarighet. En sÄdan förhandling mÄste emellertid grundas i riktiga argument, inte av dess absoluta motsats.

SÄvÀl bostadsmarknaden som Sveriges bostadssökande förtjÀnar en reformerad bostadspolitik, som varken hindras av ideologiska övertygelser eller av en opportunistisk förhoppning om att avsÀtta en socialdemokratiskt ledd regering. Fri hyressÀttning i nyproduktion Àr ett första steg i en sÄdan riktning.