Bra att Trosa lyfter läsningen i förskolan

Förskolan kan göra mycket för att stärka barnens läsutveckling och språkförmåga.

Trosa kommun gör en särskild satsning på att stötta språkutveckling och läsning i förskolan. Det är att något som är till nytta för alla barn, oavsett utgångspunkt.

Trosa kommun gör en särskild satsning på att stötta språkutveckling och läsning i förskolan. Det är att något som är till nytta för alla barn, oavsett utgångspunkt.

Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

Ledare2021-06-08 05:31
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Trosa kommun lägger en miljon kronor för att stötta språkutveckling och läsning i förskolan. Det är välkommet. 

I läroplanen för förskolan betonas bland annat högläsning som förutsättning för barnets språkutveckling. Barn är olika snabba i sin utveckling, det är viktigt att ha med sig. Men oavsett utgångspunkt har barn mycket att vinna på att utveckla sitt språk, ordförråd och sin läsförmåga. Med rätt pedagogiskt stöd och hjälp inom förskolan kan varje barn mötas utifrån egna förutsättningar. 

Precis som rektorn Carina Lue säger i SN-artikeln (3/6) har dagens förskola kommit en lång bit bort från den tid då det nästan sågs som besvärande med barn som kunde läsa tidigt. Kanske var det en missriktad ambition om att alla barn skulle ha lika förutsättningar inför skolstarten. Kanske var det en effekt av det som kallas ”flum”. Tanken att förskolan skulle förlora en del av sitt värde, om det fanns för mycket skolkunskaper inom ramen för vardagens lek och rörelse, är i dag främmande.

I dag är det nog ingen som ser en problematik med att låta barn läsa och lära tidigt. Inte heller att utveckla kunskaper utifrån individuella förutsättningar. Men det kräver resurser och rätt kompetens i förskolan.

Skolverket ser att det ”finns en stor potential i förskolans pedagogiska arbete med läsning”. Språket, berättandet och läsandet ska ta stor plats, de kunskaperna kommer att betyda så mycket under så många år framöver. Barn som annars inte skulle få så mycket av kunskapsstimulans i det egna hemmet, av olika skäl, eller barn som behöver extra stöd för att utveckla sin språkliga förmåga, har extra mycket att vinna inför det som väntar i grundskolan.

Men även den som har lätt för sig behöver stärkas i lusten att lära mer och lära nytt.