Volvo Cars är inte ett företag som alla andra. Det är inte bara en av Sveriges största arbetsgivare, utan är också ett av de varumärken som är mest intimt förknippade med Sverige som land. Det finns få svenskar som inte har en direkt eller indirekt relation till företaget – nästan en av fem registrerade bilar i Sverige är från Volvo.
Därför är det också något särskilt med att Volvo Cars ska noteras på Stockholmsbörsen. En notering innebär först och främst att företaget har möjlighet att få in mer kapital från fler olika källor, vilket kommer att behövas. Volvo genomför just nu en radikal omställning från förbränningsmotorer till elmotorer, vilket affärstidningen Dagens Industris politiske redaktör PM Nilsson jämförde med vad det skulle innebära om Norge lade ner sin oljeproduktion (DI 20/9).
Till råga på allt kommer framtidens bilar att vara ett slags rullande datorer som ska kunna uppfatta, läsa av och förstå omgivningen på ett helt annat sätt än dagens modeller. De backkameror som många nyare bilar är utrustade med är bara första steget. Nästa år lanseras en ny generation av Volvo XC90, som är utrustad med teknik som på egen hand kommer att kunna ta över körningen.
Som om dessa utmaningar inte vore nog svävar dessutom ett mörkt moln över Volvo Cars i form av det kinesiska kommunistpartiet. När kinesiska Geely köpte Volvo 2010 såg världen annorlunda ut. I början av 2000-talet talade kommunistpartiets ledning om ”Kinas fredliga utveckling” och om att kineserna var ett fredsälskande folk. Det pågick visserligen handelsdispyter mellan Kina och USA om det bristande kinesiska skyddet för intellektuell egendom, men de var en västanfläkt jämfört med det fullskaliga handelskrig som senare bröt ut under Donald Trumps tid som amerikansk president.
I dag är oron för kinesiskt inflytande betydligt större, vilket är en följd av kommunistpartiets alltmer frekventa angrepp på företag. Taxiappföretaget Didi, som samarbetar med Volvo för att ta fram självkörande bilar, straffades till exempel med böter av kinesiska myndigheter efter att företaget börsnoterades i New York i somras. Kommunistpartiet är ovilligt att släppa kontrollen över ett av Kinas största företag – som dessutom sitter inne på stora mängder potentiellt känslig data – till utländska ägare, och försöker nu få andra kinesiska företag som planerar att börsnoteras att snarare göra det i Fastlandskina eller Hongkong. Investerare som finansmannen George Soros har kritiserat kommunistpartiets allt hårdare tag mot företag, som Soros menar är ett tecken på att de inte förstår hur marknader fungerar.
Att i det läget försöka börsnotera ett kinesiskägt företag i Stockholm är inte enkelt. Geely har försökt ”tvätta bort Kinastämpeln” genom att planera att ta in oberoende ledamöter i Volvo Cars styrelse och genom att betona att företaget kommer att följa den svenska bolagskoden (SvD 23/9). Det ses också som positivt för Volvo att Kinas stridbare ambassadör Gui Congyou har lämnat sin post, vilket säger en del om hur infekterade de svensk-kinesiska relationerna har varit. Trots att Geelys satsningar har betytt mycket för Volvo är det därför bra att det kinesiska inflytandet över bolaget minskar.