Tiden med de hårdaste smittskyddsbegränsningarna har varit en skärseld för många affärsidkare och företagare inom handeln. En del stod utan chans att klara sig utan sina kundbesök, andra har lyckats parera de allra värsta följderna.
Kundbeteenden har förändrats, uppdaterats och förnyats. De hårda tiderna får sina följder. Vi ser och läser i SN om hur exempelvis restauranger och matställen byter ägare eller åtminstone läggs ut till försäljning. Pandemi-samhället lämnar gott om ärr efter sig. Inte bara i det som bommade igen och försvann, utan också i de verksamheter som har klarat sig med nöd och näppe.
Under hösten – förutsatt att det inte sker ett enormt bakslag på smittskyddssidan – kommer vi nog att få se och höra mer om tillväxt, återhämtning och bättre tider. Det är inte bara handeln som har saknat kunderna, många kunder har saknat sin handel. Med fler kunder i rörelse växer dagskassorna.
Att affärer som Mokvists Skor och Team Sportia redan nu signalerar optimism och framtidstro är värdefullt och efterlängtat. Centrumhandeln på många håll i landet var i omvandling redan före pandemin. Mycket ändrats på kort tid ännu en gång. Vad har tillväxten för hemtransporter och distansköp för påverkan i det längre perspektivet? Vanan av att få hem saker man vill ha och inte behöva hämta dem är lätt att anpassa sig till, trots att det kostar. Samtidigt framstår insikten om värdet av en nära handel som starkare förankrad i dag än före pandemin. Restriktionerna har gjort många i kundkretsen medvetna om att det lokala utbudet inte är garanterat. Många företag har å sin sida också tvingats eller behövt hitta nya sätt att säkra intäkter.
Även i det gamla, invanda kommer vi att hitta mycket nytt, och det är i sig en sund utveckling.