Den kinesiska förtrycket mot den etniska gruppen uigurer i Xinjiang leder till att klädföretag som H&M uttalar sig för mänskliga rättigheter, och möts av regimens hårt knutna näve. Den kommersiella marknaden i Kina utgör blott en tunn yta över diktaturens krav på total underkastelse. Det gäller att förstå detta.
Hårdför nationalism, propaganda, hot och en fostran till en blind tro på överheten ska ge diktaturen fritt fram att förtrycka, förfölja och försöka sudda ut etniska minoriteter och oliktänkande. Vi har sett det förr i historien.
Vill du tjäna pengar i Kina måste du tjäna regimen. Budskapet är glasklart. Den marknadsekonomiska fernissan kan varken dölja eller mildra detta. Företag som vägrar köpa bomull producerad med hjälp av regimens tvångsarbetskraft – som H&M – blir utfrysta från kinesiska näthandelsmiljöer. Det är en värdeladdad strid, med mänskliga rättigheter och kommersiella intäkter i vågskålen.
Diktaturer som strävar efter global dominans utgör en marknadsekonomisk hotbild för världen, i dag och över tid. Handelspolitik är nu säkerhetspolitik, noterar förre försvarsministern Sten Tolgfors hos tankesmedjan Frivärld. Kina kräver att vi i väst håller käften, skriver Patrik Oksanen i Expressen Kultur.
Demokratier har angelägna intressen gemensamt. Vi måste vara ytterst vaksamma på vad diktaturens krafter – och medlöpare – försöker göra i Sverige och Europa, öppet och i det dolda.
Kinas förtryck av uigurerna måste upphöra, de politiska fångarna släppas, lägren stängas och marknadsekonomins frihet garanteras. Diktaturens förtryck och krav på underkastelse måste dagligen möta motstånd från de friare delarna av världen. För uigurernas skull, för hongkongbornas skull – och kinesernas.