Det blir inte mycket till bonus för klimatet

Skatteturerna kring husbilar illustrerar svagheten i att klimatbeskatta fordon hellre än utsläppen.

Regeringen levererar en rejäl skattechock på nya husbilar, trots att det ibland kan vara mer klimatsmart än att med ny bil dra på en husvagn.

Regeringen levererar en rejäl skattechock på nya husbilar, trots att det ibland kan vara mer klimatsmart än att med ny bil dra på en husvagn.

Foto: Junge, Heiko

Ledare2019-12-28 05:03
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

28 000 kronor. Så hög skulle fordonsskatten bli på en ny husbil – men i juli meddelade Transportstyrelsen att skattechocken var avblåst. Husbilar skulle inte omfattas av den nya mätmetoden för utsläpp. Branschen och husbilsspekulanter som väntat på besked kunde pusta ut. Trodde de – månaden därpå tvärvände Transportsstyrelsen igen. 

Nu höjs fordonsskatten vid årsskiftet. Hattandet om vilken skattenivå som ska gälla har redan fått konsekvenser. Hos den svenska husbilstillverkaren Kabe, som bygger sina husbilar i småländska Tenhult, har 25 personer fått lämna sina jobb.

I juli 2018 infördes det nya bonus-malus-systemet, med ”bonus” för miljöklassade bilar, och en straffskatt, ”malus”, för bilar med relativt höga utsläpp. Nya husbilsägare fick då en ökning från omkring 5 000 kronor till 15 000 kronor i årlig fordonsskatt.

När den nya mätmetoden för utsläpp införs, där både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vägs in, kommer fordonsskatten öka dramatiskt ännu en gång. På bara ett och ett halvt år handlar det om en ökning på över 500 procent i fordonsskatt under husbilens första tre år. Men på årsbasis rullar den genomsnittliga husbilen bara 56 procent av sträckan för en vanlig personbil. Fordonsskatten ska betalas oavsett om ägaren kör mil efter mil, eller om husbilen står i garaget.

Som Runar Brännlund, professor i nationalekonomi vid Umeå universitet, uppmärksammade nyligen på SvD Debatt (8/12) får det märkliga konsekvenser. Den höga fordonsskatten på husbilar gör att den som väljer husvagn premieras. Trots att det inte behöver vara ett bättre miljöval. Brännlund tar ett exempel med en bonusberättigad laddhybrid – Volvo XC60 Twin Engine – där bränsleförbrukningen ökar med 65 procent om en husvagn av standardmodell kopplas på. Trots att utsläppen i exemplet faktiskt blir högre än om köparen hade valt en husbil, betalas inte bara lägre fordonsskatt. Valet av laddhybriden premieras dessutom med en miljöbonus på 21 000 kronor vid köp, och husvagnen kostar inte mer än 360 kronor per år i fordonsskatt.

Finansminister Magdalena Andersson (S) säger att regeringen har tagit åt sig av kritiken, och att man bett Skatteverket förenkla reglerna kring så kallad avställning. Skattenivån ska dock inte ses över. Den som vill minska skatten ska alltså ställa av husbilen varje gång den inte används. 

Om inte dyrt, ska det alltså vara komplicerat att välja klimatsmart “hemester” före att flyga på utlandssemester. Samtidigt premieras husvagnsekipage före husbilar och äldre bilar med höga utsläpp före nya bättre miljöval. Så går det när man beskattar bilarna snarare än utsläppen.