I Region Stockholm har antalet äldre personer som använt sig av 1177:s digitala vårdtjänster ökat mellan 50 och 88 procent. Det är framför allt i åldersgruppen 90-99+ som vi kan se en ökning med 88 procent jämfört med samma period förra året.
– Jag tror att den här utvecklingen visar att de äldre hänger med, men också att de vill använda digitala tjänster. Sedan finns det ju alltid en risk att alla inte har samma möjligheter, sa Lisa Hagberg enhetschef på Region Stockholm (Mitti, 28/7).
I coronans tid har riskgrupperna fått det allt svårare att röra sig ute i samhället, inte minst till vårdcentraler för att exempelvis förnya recept. Ökningen av användandet av 1177 har främst utgjort förnyelse av recept, ta del av information om corona, samt boka läkartid. Det är goda nyheter att fler och fler kopplar upp sig, även om situationen har varit påtvingande.
Den digitala vården är trots allt en viktig pusselbit i framtidens välfärdssamhälle. Vare sig om man vill det eller inte har det digitala vårdmötet, om det nu så är på 1177 eller via en privat vårdapp, en viktig funktion att fylla för alla vårdtagare. Mindre hälsobesvär kan med enkelhet hanteras via en app istället för att det måste ske fysiskt. Det kan i många lägen även bidra till en minskad belastning på primär- och akutvård, såväl som minskad smittspridning, då desto fler kan söka svar på sina frågor digitalt och därefter avgöra i samråd med den digitala personalen huruvida det är nödvändigt att åka in till vårdcentral eller sjukhus. I en tid där vården redan har det tufft att hinna med är ett digitalt alternativ ett viktigt komplement för alla inblandande.