Eländet med väntsalen är en följetong

Pressbyrån ska inte tvingas ta smällen för stöket.

Insändare i SN den 9 februari 2006, väntsal, bussterminal

Insändare i SN den 9 februari 2006, väntsal, bussterminal

Foto: Klipp ur Södermanlands Nyheter

Ledare2021-12-09 16:45
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Stöket runt väntsalen vid bussterminalen i Nyköping är allt annat än nytt. En titt i SN:s arkiv visar på ett återkommande bekymmer – och nygamla tankar om lösningar. 

Problemen som Jennie Haase och Pressbyrån vid bussterminalen har drabbats av sedan stängningen av kollektivtrafikens vänthall i fjol, är bedrövande läsning (SN 9/12). Den stängda väntsalen var i sin tur en desperat åtgärd som svar på svåra ordningsproblem. Att ha en stor bussterminal utan väntsal är ju allt annat än kundvänligt. Sociala problem i och runt väntsalar är å andra sidan inte något som bara finns i Nyköping. Fast det är ingen ursäkt att lämna läget åt sitt öde. 

Det ligger i kommunens och Pressbyråns intresse att det blir ordning i närmiljön. Det berör i högsta grad även Region Sörmland och kollektivtrafiken. Redan 2006 förklarade länstrafikens dåvarande ledning att lokalerna, väntsal och Pressbyrån, skulle rustas och renoveras för fyra miljoner kronor, efter omfattande stök och vandalisering. Väggen mellan väntsalen och kiosken skulle tas bort. En större yta för kafé och ett mer städat väntande skulle skapas. 

En flygplatskänsla, kallades det för då.

Det är nu 2021 och SN berättar om problemen som Pressbyrån har fått sedan väntsalen bommade igen. Stök, missbruk och annat. Ett elände som är snarlikt situationen för 15 år sedan. 2014, för sju år sedan och trots upprustning, liknade en insändarskribent väntsalsmiljön vid Jerusalems förstörelse.

Flygplatskänslan är, så att säga, långt borta.

Att Jennie Haase trots allt är villig att ta över väntsalsmiljön är en konstruktiv signal. Tankarna ligger nära det som fördes fram 2006. Men det kräver en plan för hur ordningen ska upprätthållas också i närmiljön. I detta arbete behöver inte bara kommunen och polisen visa aktivt intresse, utan även kollektivtrafiken.