En seger för den fria marknaden

Är Sverige redo för en modernisering?

Men hur relevant är egentligen ett monopol på detaljhandeln om privatpersoner kan beställa hem öl eller vin via internet?, Skriver Nora Karlsson.

Men hur relevant är egentligen ett monopol på detaljhandeln om privatpersoner kan beställa hem öl eller vin via internet?, Skriver Nora Karlsson.

Foto: Martina Holmberg / TT

Ledare2023-07-07 14:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Under fredagen den 7e juli gav högsta domstolen sitt besked: Winefinder får fortsätta sin verksamhet i Sverige. Det var år 2019 som Systembolaget stämde det danska bolaget som bedriver e-handel med vin för att de ansåg att det hotade deras alkoholmonopol. Nu har HD:s dom blivit ett nytt vägledande prejudikat - det är lagligt för andra aktörer att marknadsföra och sälja alkoholhaltiga drycker i Sverige för privatinförsel. Det är banbrytande. Detta besked, tillsammans med diskussionen om gårdsförsäljning, leder till frågan vad som blir kvar av det statliga alkoholmonopolet. Är Sverige redo för en modernisering? 

Winefinder är inte det enda bolag som Systembolaget har försökt stämma. Appen Vivino där användare beställer hem och betygsätter viner har också dragits till domstol. Ärendet är ännu inte avgjort men efter detta besked är det sannolikt så gott som vunnit för företaget. Den nästan 70 åriga institutionen som är Systembolaget har nu börjat naggas i kanterna. En reform för tillåtandet av gårdsförsäljning har också en majoritet i riksdagen. Visserligen går det nu segare att genomföra den reformen än vad många hoppats på men den lär sannolikt bli av. Förvisso är de flesta partier positiva till reformen givet att det inte hotar systembolagets monopol, men det visar ändå en mer liberal och avdramatiserad syn på alkoholförsäljningen. 

Systembolagets monopol är något som Sverige förhandlade och fick undantag för när vi trädde in i EU 1995. Grunden för EU, den fria rörligheten för varor och tjänster, kompromissades när det kom till alkohol. Det stod klart att Sverige fortsatt fick ha kvar ett monopol för detaljhandel av alkoholhaltiga drycker.
 

Men hur relevant är egentligen då ett monopol på detaljhandeln om privatpersoner kan beställa hem öl eller vin via internet? Många beställer redan matkasse via olika onlineföretag i stället för att handla i en fysisk butik - vad stoppar människor från att klicka hem en flaska vin i samband med sin matbeställning? Trots att en majoritet av svenskarna säger sig vilja ha kvar systembolagets monopol ser vi en tendens mot en mer modern alkoholkultur. Det handlar inte längre om ett behov att begränsa svenskarnas intag av sprit, för svenskar konsumerar inte alkohol på samma sätt längre. Nu vill svenskar istället njuta av ett glas vin eller en häftig öl från ett mindre bryggeri. Den totalkonsumtionmodell som systemet bygger på är förlegad.

Vad är det då som fortsatt rättfärdigar dagens modell? En vuxen och anständig diskussion om systembolagets framtid och modernisering bör upp till politisk nivå. Oavsett hur man landar är det uppenbart att det system som en gång fanns inte längre är kvar. Gott så.