En station för framtiden

Vagnhärads förvandling är en bit nutidshistoria. I framtiden kommer stationssamhället att vara kommunens största.

vagnh-rad2.jpg

vagnh-rad2.jpg

Foto:

Ledare2015-02-03 05:43
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Vagnhärad har en lång historia, markerna längs den ringlande Trosaån kryllar med fornlämningar. Bygden har haft god livskraft långt före järnvägens ankomst. Men det är järnvägen som visar stationssamhället in i framtiden – och det är en plats med stor utvecklingspotential. Vagnhärad blir i dag första stoppet på SN:s nya satsning På plats.

När Allians för Trosa tog över i Trosa kommun efter valet 2006, slog de fyra partierna på trumman för en omfattande omvandling av Vagnhärad. Under åren som följt har kommunen pumpat in närmare 400 miljoner kronor i investeringar. Vagnhärads centrum har fått ett lyft, det har blivit konstgräsplan, ett rustat badhus och parkmiljö. Närmast väntar en ombyggnad av skolgårdsområdet, från centrum till Safiren.

Väljarna har bejakat utvecklingen. I senaste valet fick Alliansen närmare sju procentenheter starkare resultat i kommunvalet i Vagnhärad jämfört med riksdagsvalet. Invånarna röstade rödgrönt till riksdagen, men Alliansfärgat i kommunen.

Kommunledningen räknar med att Vagnhärads befolkning ska fördubblas inom 20 år. Förutsättningarna finns för att nå väl över 6 000 invånare.

Den viktigaste och tyngsta pusselbiten föll på plats när Alliansregeringen Reinfeldt sade ja till Ostlänken, dubbelspåret från Järna till Linköping. Ett nytt resecentrum, norr om före detta Bosch Rexroths industriområde, blir en central del av framtidens tätort. Runt detta växer sedan orten till.

Invånarna kan tydligt se vad som händer i närområdet. På östra sidan om väg 218 kommer det nya området Solberga gård att steg för steg utvecklas. På tio år ska det bli upp till 1200 nya bostäder. Andra nybyggnadsområden är Alby och Väsby. I centrum byggs ytterligare hyreslägenheter.

Det är rimligt att ställa förväntningar på ett mer livskraftigt centrum, inkluderat de boendemiljöer som kommer till längs väg 218. Med detta som utgångspunkt talar det mesta för att Vagnhärad i framtiden, med Ostlänken på plats, kommer att vara kommunens största tätort. Där finns utrymme att växa på, med motorväg och snabbjärnväg in på knuten. Förutsättningarna är mycket goda.

Samtidigt måste Vagnhärad växa på ett klokt och hållbart sätt. Kommunens egen skrivning är att varje ort ska växa i sådan takt att dess speciella karaktär och idyll bibehålles. Det där är en värdefull mening. Bland annat handlar det om att hålla kvar blicken på det historiska Vagnhärads byar och gårdar och låta dessa vara nyckelpunkter i tillväxten. Ska idyllen behållas i en växande tätort, då ställer det höga krav på att undvika att exploatera värdefull jordbruksmark, visa respekt för skyddsvärda skogsmiljöer och fornlämningar. Det kommer att krocka ibland – och tvinga fram noggranna avvägningar och tydliga motiveringar.