Distansundervisning har inte bara nackdelar, det lät lite så på skolminister Anna Ekström (S) när hon argumenterade för att detta bör undvikas i det längsta. Ja, det finns bekymmer. Den som inte har det bra i hemmet, med stök och andra socialt svåra förutsättningar får naturligtvis svårt att finna digital studiero där.
Själva vistelsen i skolmiljön är samtidigt inte så magnifik att den rakt väger upp en problematisk helhet. Även om skolan kan vara en trygghet är det oftast mycket annat som måste till för att verkligen stötta dessa elever.
Smittproblematiken drabbar även i skolans lokaler, inte minst när det är många lärare sjuka. Lektioner ställs in och håltimmarna äger mer tid än rimligt. Skolan, inte minst gymnasiet och den högre utbildningen, behöver söka ljuspunkterna även i digitalt ledd undervisning. Ålder och mognadsgrad påverkar säkert hur pass väl undervisning på distans kan genomföras. Lärande oberoende av avstånd är en framtidsfråga.
För dagens unga är den digitala kompetensen betydligt större än hos deras föräldrageneration. Mycket av det kommunikationstekniska som kan verka vara krångligt för en utomstående, är inte det. Däremot är utmaningarna givna: att nå studiedisciplin, finna rätt avvägning av arbetsbelastning och en undervisning som inte kräver att alla unga har föräldrar som håller koll eller har möjlighet att stötta i hemmet.
Nyköpings gymnasium har sedan en tid infört en varannan veckas-lösning för sina andra- och tredjeårselever (SN 19/11 och 6/11). Det minskar trängsel på skolan och även belastningen på kollektivtrafiken något. Se det som ett gott försök att få det bästa av två världar i en knepig tid. Att lära inför de situationer där man inte har något val. The School Must Go On.